Kysymys on ihan aiheellinen, varsinkin kun mietitää ylitarkan näytön vaikutuksia akkukestoon. Sonylla on ennakoitu akkukestoon liittyvät haasteet ja yhtiö lupaakin puhelimelle yllättävänkin hyvää kahden vuorokauden akkukestoa.
Äärimmäisen tarkan näytön ja hyvän akkukeston yhdistelmän taustalla on käytännössä kaksi seikkaa. Ensinnäkin Xperia Z5 Premiumissa on kookas 3430 milliampeeritunnin akku. Toiseksi, Xperia Z5 Premium piirtää käytännössä vain videot niiden natiivitarkkuudella näytölle. Siispä koko käyttöliittymä ja puhelimella suoritettavat ohjelmat/pelit renderöidään Full HD -tarkkuudella, mutta esimerkiksi 4K-videot näkyvät 4K-tarkkuudella näytöllä. Näytön tarkkuutta alemman renderöintitarkkuuden ansiosta puhelimen grafiikkaohjain ei joudu tekemään liikaa töitä.
Kun puhelin piirtää grafiikkaa näytölle suurimman osan aikaa 4K:ta alhaisempaa tarkkuutta, säästyy energiaa ja tätä kautta akkukesto saadaan pidennettyä.
Puhelimen käyttöliittymän piirtotarkkuus voidaan todentaa käytännössä ruutukaappausten avulla. Jos käyttöliittymä piirrettäisiin näytön natiivitarkkuudella, olisi kuvien resoluutio 2160 x 3840 pikseliä. PhoneArenan mukaan ruutukaappaukset eivät kuitenkaan ole tarkkuudeltaan tätä tasoa. Sonyn mukaan videoita ja valokuvia lukuun ottamatta puhelimen näytölle piirretään kuvaa Full HD -resoluutiolla (tai sitä alhaisemmalla tarkkuudella).
Kommentit (4)
4k näyttö puhelimessa on tällä hetkellä aivan järjetöntä turhuutta ja lähinnä myyntiartikkeli puupääurpoille, joiden telkkarit ja tietokonenäytötkään ei oo usein ees full hd.
Mutta mitenkä tuo hintapuoli? Onko siitä tullut mitään tietoja?
Paitsi jos haluat käyttää google cardboardia tai vastaavaa. 4k on siinä ensimmäisnen jossa pikselit eivät ole selvät. oikea vr tarkkuus vaatisi jotain 20mpix / silmä mutta siihen ei ihan vielä nykyisellä näyttötarkkuudella pästä.
Puhelinten näytönohjaimet eivät vain jaksa laskentatehonsa puolesta tehdä mitään kunnollista VR:ää 4k-resoluutiolla, joten tuosta resoluution kasvamisesta ei ole mitään hyötyä, kun sitä VR:ää on pakko tehdä pienemmällä resoluutiolla ja skaalattava sitten isommaksi, jolloin pikselit näkyvät edelleen.