Kun aletaan puhumaan mobiilipelaamisesta, kumpi laitteista on parempi vaihtoehto? GameBench laittoi luurit testeihin. Testaus sisälsi kymmenen vaativaa mobiilipeliä Boom Beach, KillSHot, Marvel: Contest of Champions, Modern Combat 5, Dead Trigger 2, Real Racing 3, Grand Theft Auto: San Andreas, Asphalt 8, XCOM: Enemy Within ja Monument Valley. Näitä pyöritettiin neljällä eri laitteilla ja testattiin suorituskykyä FPS:n avulla. Lisäksi testissä laskettiin FPS:n vakautta.
Kuten ylhäällä näkyvistä testituloksista huomataan, iPhone suoriutui parhaiten molemmissa kategorioissa, tosin Galaxy S6 ei tosin jäänyt kauas. Tässäkin testissä täytyy kuitenkin muistaa, ettei nämä anna lopullista vastausta paremmuudesta, vaan antavat melko hyvän kuvan tilanteesta.
Jotkut peleistä on voitu optimoida joko iOS:lle tai Android-pohjalle, jolloin peli toimii paremmin kyseisellä laittella. Mitä mieltä sinä olet testituloksista?
Oletko samaa vai eri mieltä? Mikä on sinun mielestäsi paras peliluuri tällä hetkellä? Kerro se meille kommenteissa.
Kommentit (10)
"Jotkut peleistä on voitu optimoida joko iOS:lle tai Android-pohjalle, jolloin peli toimii paremmin kyseisellä laittella. Mitä mieltä sinä olet testituloksista?"
En kyllä tiedä yhtäkään peliä mikä olisi paremmin optimoitu androidille tai mikä pyörisi huonosti iOS laitteella. Taas pelejä jotka pyörii android laitteilla huonosti löytyy monia.
Tässäkin uutisessa esimerkeissä mainittu asphalt 8 galaxy S6:lla https://www.youtube.com/watch?v=Wmi1JZBiHEQ
Eipä kovin erikoisesti pyöri. Androidissa yleisesti täytyy kyllä olla pahasti jotain pielessä jos noilla tehoilla ei tuo peli pyöri.
Kyllähän iPhone pelilaitteena on ihan omalla tasollaan. Uusia entistä parempia ja näyttävämpiä pelejä tulee jatkuvasti ja melkein poikkeuksetta kaikki ensin IOSille ja kaikki pyörii upeasti.
Tuo eri alustoille optimointi -teoria kyllä ontuu aika pahasti, koska ios ja android ovat softakehittäjien kannalta ihan erinlaisia, ja niille joudutaan kuitenki kummalleki koodamaan käytännössä kokonaan oma versionsa pelistä. Aina on ollut tiedossa että iphoneissa on yhden suoritinytimen teho on paljon parempi ku android puhelimissa, mikä vaikuttaa aika paljon pelien suorituskykyyn. Lisäksi iphone 6:ssa taitaa olla tehokkaampi gpu ku galaxy s6:ssä, ja gpu:n tehohan suurimmaksi osaksi kertoo pelien suorituskyvyn. Android ohjelmat ovat pääasiassa java ohjelmia, javassa on roskienkeruu, joka voi hidastaa ohjelmaa erittäinki paljon (ja lisäksi se lisää huomattavasti muistinkäyttöä). IOS:ssa VM-juttuja ei taideta käyttää ollenkaan.
No kyllähän tuo testi jälleen kerran melko selkeästi sen kertoo, että siitä "markkinoiden tehokkaimmasta raudasta" ei ole juuri mitään hyötyä jos laite ja ohjelmistot ei sitä kuitenkaan pysty hyödyntämään.
Veikkaisin että jopa Lumia 930 on käytännön tehokkuudessa samaa luokkaa tuon Galaxy S6:n kanssa vaikka ei spekseissä vertoja vedäkkään.
Mites noissa testeissä on otettu huomioon se että S6:ssä huomattavasti tarkempi näyttö ku iphone 6:ssa (2560x1440 vs 1334x750). Eipä taida puhelinpeleissä pystyä manuaalisesti säätämään käytettävää resoluutiota?
Ihan järjetön vertailu. Ei yhtäkään peliä ei optimoitu yhdelle tietylle androidille. Jos joku näistä testipeleistä optimoitaisiin S6:lle, veisi 100-0 tuloksissa
No juuri siinähän se pointti on että näistä spekseistä ei ole mitään hyötyä kun ohjelmistot eivät niitä kuitenkaan hyödynnä, ja sitäpaitsi kukaan kilpailijoista ei kiellä androidin kehittäjiä optimoimasta käyttistä niin että 3 gigan muistilla ja 8 ytimellä pärjättäisiin 1 gigan muistille ja puolta vähemmille ytimille, eikä kukaan kiellä optimoimasta niitä pelejä androidia suosiviksi... mutta kun kukaan ei näe tarpeelliseksi tällaiseen optimointiin android puolella ryhtyä kun tyypillinen android-asiakas ostaa kuitenkin laitteensa niiden pippelin kasvatus speksien perusteella.
Android ohjelmat on koodattu pääasiassa javalla, eikä javalla todellakaan ole mitään mahdollisuutta optimoida koodia millekkään tietylle puhelimelle. JIT tekee sen ohjelmoijan puolesta. Suorituskykyero tulee todennäköisesti siitä että galaxy s6:lla pelit käyttävät huomattavasti korkeampaa resoluutiota.
Ainakin omasta mielestäni mikään puhelin ei sovi pelaamiseen, ellei hanki bluetooth peliohjainta. SNES-emulaattorillakin pelaaminen näytöllä on täyttä tuskaa, kun taas kunnon ohjain ajaa asiansa. Ainakin emulaattorit ja esim. nuo GTA:t olis ohjaimella paljon parempi pelata, eikä tarttisi peitellä näyttöä sormilla kun ohjaa. Jotkut kännykkäpelit kuten Angry Birds yms menevät näytöllä ihan ok, mutta ite pelaisin, ja pelaan muita pelejä ja emulaattoreita ohjaimella.
Pelit on alustasta riippumatta kirjoitettu pääasiassa C++ tai C# kielillä ja käyttäen natiivia koodia ja OpenGL:aa (ja mahdollisesti jotain middlewarea), siis jos puhutaan jostain muusta kuin harrastelijoiden puuhastelusta.
Jos uutisen käppyröitä katsoo niin kaksi kärki laitetta olivat myös luokkansa tehokkaimmat raudat. Mittarina olisi tosin vain FPS.
Sitä pitäisi kysyä ko pelien kehittäjiltä, kuinka ovat optimoineet millekkin (ja kuinka kovasti).
Nin yleistäen uskoisin aika helposti väitteen että optimointia tehdään siihen asti että ohjelma pelaa riittävästi, jos edes aina siihen asti.
Varmaan osassa peleistä ihan kovasana, ehkä joku jopa piuhallista ohjainta.
Tiedä sitten kuinka laaja mobiilipeli massa moisia pelejä harrastaa.
Uutisen mukaan testi keskittyä vain FPS mittaamiseen muutamala pelillä, jos laittee siinä häviää esim takuudentakia, niin tässä mittauksessa se on laitteen huonoutta. Tai vaihtoehtoisesti pelisovelluksessa on keskitytty aivan väärään asiaa testaajien mielestä.
No, eiköhän tämäkin testi ollu vain mainoksia varten.