Näiden puhelimien piti tappaa iPhone

33
Manu Pitkänen

Näiden puhelimien piti tappaa iPhone
"iPhonen tappajaa" on haettu mediassa siitä lähtien kun ensimmäinen iPhonekin esiteltiin vuonna 2007. Vaikka iPhonea on yritetty tappaa jo lukuisia kertoja, ei se ole suostunut kuolemaan. Yahoo Techin Jason O. Gilbert päättikin listata puhelimet, joiden teknologiamedioiden mielestä piti estää iPhonen kasvun noin 120 miljardin dollarin bisnekseksi.

Listalla nähdään esimerkiksi Googlen Nexus One, pari BlackBerryn puhelinta, Palm Pre, Motorola Droid, koko Windows Phone 7 -mallisto, Sony Ericssonin Xperia X10, HTC:n EVO 4G ja Samsungin Galaxy SII.

Jälkikäteen voidaan viisastella, ettei yksikään puhelimista ollut lähellekään iPhonen tappamista: BlackBerry on käytännössä vetäytynyt pois puhelimin kuluttajamarkkinoilta, Palmia ei ole enää olemassa, Sony Ericssonista on jäljellä enää vain Sony (joka miettii parhaillaan mitä puhelinliiketoiminnalle pitäisi tehdä), Motorolan puhelinbisnes on myyty jo pari kertaa, HTC:lla on takanaan useampi nälkävuosi ja Nokian Windows Phone 7 -strategia osoittautui todelliseksi elopiksi flopiksi.



Samsung on pärjännyt Applea vastaan kaikkein parhaiten ja Galaxy S II:n myötä korealaisyhtiö muodosti todellisen uhan Applelle. Viime vuonna Samsung joutui tosin vakavan paikan eteen Galaxy-puhelimien myynnin romahtamisen takia: lyhyessä ajassa yhtiön voitoista hävisi 60 prosenttia. Samsung yrittää nyt uutta tulemista laadukkaamman muotoilun avulla.

Gilbertin jutun innoittamana päätimme koota vastaavanlaisen jälkiviisaan listan suomalaisten medioiden uutisten pohjalta.

Nokia 5800 XpressMusic ("Tube")


Motorola Droid


Nokia Lumia 920


Nokia N8, E7, C6-01


Lenovo LePhone



Samsung Wave


Nokia N9


Samsung Galaxy S4


HTC Hero


Nokia Lumia 800 ja 900


Tilaa Puhelinvertailun uutiskirje!

Lähetämme noin kerran viikossa uutiskirjeen, joka sisältää viikon ajalta tärkeimmät uutisemme.

Tilaamalla uutiskirjeemme hyväksyt sääntömme ja tietosuojakäytäntömme.

Parhaat kännykkätarjoukset

HMD Skyline – hinta laskenut -40%

HMD Skyline
299 € Elisa
399 € Power
399 € DNA

Alin hinta viikko sitten: 499 €

Motorola Moto E13 – hinta laskenut -34%

Motorola Moto E13
59 € Telia
66 € Power
82 € Teknikproffset

Alin hinta viikko sitten: 89 €

Honor 90 Lite – hinta laskenut -34%

Honor 90 Lite
99 € Elisa
99 € DNA
169 € Gigantti

Alin hinta viikko sitten: 149 €

Motorola Edge 50 – hinta laskenut -33%

Motorola Edge 50
399 € Elisa
478 € Proshop
594 € Verkkokauppa.com

Alin hinta viikko sitten: 594 €

Kommentit (33)

LaDeXi
LaDeXi

1

Sentään myönsitte heti alussa että kyseessä on nimenomaan media joka on milloin mitäkin luuria alkanut nimittämään iPhonen tappajaksi eikä valmistajat itse.

Vastaa
pain83
pain83

3

Valitettavasti ainoa tuote millä oli siihen mahdollisuus oli tuo N9 ja se tapettiin heti julkaisussa :( ja eihän sekään sitä tappanut olisi, mutta hyvä vaihtoehto/kilpailija iPhonenlle.

Vastaa
TaioJ
TaioJ

4

WP olisi voinut olla varteenotettava kilpailija applen tuotteille. Microsoft on vaan liian paljon jäljessä. WP 10 kirii etumatkaa vähän, mutta muut etenevät samaa vauhtia. Harmi, wp kun on mielestäni ihan hyvä käyttöjärjestelmä mutta softa kehitys on jäljessä muita. Ongelma ei wp:ssä ole sovellusten vähyys, vaan huono laatu, valitettavasti. Näillä markkinaosuuksilla parempia sovelluksia saadaan odotella.

Vastaa
mcmopo
mcmopo

5

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TaioJ:

WP olisi voinut olla varteenotettava kilpailija applen tuotteille. Microsoft on vaan liian paljon jäljessä. WP 10 kirii etumatkaa vähän, mutta muut etenevät samaa vauhtia. Harmi, wp kun on mielestäni ihan hyvä käyttöjärjestelmä mutta softa kehitys on jäljessä muita. Ongelma ei wp:ssä ole sovellusten vähyys, vaan huono laatu, valitettavasti. Näillä markkinaosuuksilla parempia sovelluksia saadaan odotella.

Laatu taitaa johtua siitä että MS rajoittaa järjestelmää liikaa. Monia asioita mitä kehittäjät haluaisivat tehdä on estetty.

Vastaa
delic
delic

6

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pain83:

Valitettavasti ainoa tuote millä oli siihen mahdollisuus oli tuo N9 ja se tapettiin heti julkaisussa :( ja eihän sekään sitä tappanut olisi, mutta hyvä vaihtoehto/kilpailija iPhonenlle.

N9?!?!?!?! Sehän oli ihan kuollut jo syntyessään, mitä ihmeen mahdollisuuksia sillä olisi ollut? Ekosysteemin rakentaminen tyhjästä ei ole kovin helppoa, se on itseasiassa lähes mahdotonta tässä kilpailutilanteessa kuten olet varmaan huomannut windows phonen kanssa. Ne on tahkonut jo vuosia ja rahaa on millä mällätä ja silti ovat vielä kaukana perässä. N9:llä ei olisi ollut YHTÄÄN mitään mahdollisuuksia massamarkkinoilla.

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
wele (vahvistamaton)

7

Mahdottoman hauska tuo yliviivattu Elop floppi juttu, ihan alkoi hihityttämään

Vastaa
prunester
prunester

8

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti delic:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pain83:

Valitettavasti ainoa tuote millä oli siihen mahdollisuus oli tuo N9 ja se tapettiin heti julkaisussa :( ja eihän sekään sitä tappanut olisi, mutta hyvä vaihtoehto/kilpailija iPhonenlle.

N9?!?!?!?! Sehän oli ihan kuollut jo syntyessään, mitä ihmeen mahdollisuuksia sillä olisi ollut? Ekosysteemin rakentaminen tyhjästä ei ole kovin helppoa, se on itseasiassa lähes mahdotonta tässä kilpailutilanteessa kuten olet varmaan huomannut windows phonen kanssa. Ne on tahkonut jo vuosia ja rahaa on millä mällätä ja silti ovat vielä kaukana perässä. N9:llä ei olisi ollut YHTÄÄN mitään mahdollisuuksia massamarkkinoilla.

Jokainen alusta on aloittanut jostain. Vaikeaa se olisi ollut, mutta N9:n aikaan Nokialla oli kuitenkin sen verran painoarvoa ja markkinaosuutta että se olisi voinut onnistuakin. Tänä päivänä uuden alustan tuominen markkinoille lähentelee kyllä mahdotonta.

N9 oli kuollut syntyessään, mutta ei siksi että itse laitteessa olisi ollut vikaa, vaan siksi että valmistaja tappoi sen. Mitä siitä olisi voinut tulla, sitä on vaikea sanoa. Itseäni ainakin harmitti kun tappoivat sen alkuunsa.

Vastaa
LaDeXi
LaDeXi

9

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti prunester:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti delic:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pain83:

Valitettavasti ainoa tuote millä oli siihen mahdollisuus oli tuo N9 ja se tapettiin heti julkaisussa :( ja eihän sekään sitä tappanut olisi, mutta hyvä vaihtoehto/kilpailija iPhonenlle.

N9?!?!?!?! Sehän oli ihan kuollut jo syntyessään, mitä ihmeen mahdollisuuksia sillä olisi ollut? Ekosysteemin rakentaminen tyhjästä ei ole kovin helppoa, se on itseasiassa lähes mahdotonta tässä kilpailutilanteessa kuten olet varmaan huomannut windows phonen kanssa. Ne on tahkonut jo vuosia ja rahaa on millä mällätä ja silti ovat vielä kaukana perässä. N9:llä ei olisi ollut YHTÄÄN mitään mahdollisuuksia massamarkkinoilla.

Jokainen alusta on aloittanut jostain. Vaikeaa se olisi ollut, mutta N9:n aikaan Nokialla oli kuitenkin sen verran painoarvoa ja markkinaosuutta että se olisi voinut onnistuakin. Tänä päivänä uuden alustan tuominen markkinoille lähentelee kyllä mahdotonta.

N9 oli kuollut syntyessään, mutta ei siksi että itse laitteessa olisi ollut vikaa, vaan siksi että valmistaja tappoi sen. Mitä siitä olisi voinut tulla, sitä on vaikea sanoa. Itseäni ainakin harmitti kun tappoivat sen alkuunsa.


Ei siitä olisi mitään tullut vaikka kuinka olisi yritetty. IOS ja Android oli jo ylivoimaset.

Vastaa
delic
delic

10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti prunester:

mutta N9:n aikaan Nokialla oli kuitenkin sen verran painoarvoa ja markkinaosuutta että se olisi voinut onnistuakin.

N9 oli kuollut syntyessään, mutta ei siksi että itse laitteessa olisi ollut vikaa, vaan siksi että valmistaja tappoi sen. Mitä siitä olisi voinut tulla, sitä on vaikea sanoa. Itseäni ainakin harmitti kun tappoivat sen alkuunsa.

Eipä se painoarvo ja markkinaosuus saanut windows phoneakaan nousuun? Miten sitten N9:n?

Ainoa mahdollisuus N9:llä olisi voinut olla jos se olisi ajanut androidia. Muuten se on se tuttu oravanpyörä: laitteet ei mene kaupaksi koska ei ole sovelluksia ja sovelluskehittäjät ei tee sovelluksia ennenkuin laitteet käy kaupaksi ja niitä on myyty tarpeeksi (monia miljoonia) tähän samaan oravanpyörään N9 olisi kaatunut.

Ei ole mitään sellaista markkinoilla mikä voisi massalle korvata ekosysteemin ja sovellusten puuttumisen, niin se vaan menee. Siksi windows phone luureistakin ainoastaan kaupaksi käy ne halvimmat edelleenkin.

Vastaa
prunester
prunester

11

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti delic:

Eipä se painoarvo ja markkinaosuus saanut windows phoneakaan nousuun? Miten sitten N9:n?


Nuo eivät ole aivan vertailukelpoisia asioita. Nokiahan sössi wp-puhelimien myynnin heti alusta kun tappoivat olemassaolevien puhelimien myynnin ja ajoivat asiakkaat kilpailijoille ja siinä meni painoarvo ja markkinaosuudet mukana. Lisäksi veikkaan että on olemassa iso ryhmä asiakkaita jotka eivät yksinkertaisesti halua Windowsia puhelimeensa.

Mahdotontahan se on jälkeenpäin sanoa miten olisi käynyt, mutta en pidä mahdottomana että jos N9 olisi saanut jatkoa ja alustaan olisi tosissaan panostettu niin sillä olisi voinut olla mahdollisuuksia. Mahdollisuudet menetettiin firman sisäisillä ongelmilla ja markkinoinnin totaalisella munaamisella.

Vastaa
R4ndom1
R4ndom1

12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mcmopo:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TaioJ:

WP olisi voinut olla varteenotettava kilpailija applen tuotteille. Microsoft on vaan liian paljon jäljessä. WP 10 kirii etumatkaa vähän, mutta muut etenevät samaa vauhtia. Harmi, wp kun on mielestäni ihan hyvä käyttöjärjestelmä mutta softa kehitys on jäljessä muita. Ongelma ei wp:ssä ole sovellusten vähyys, vaan huono laatu, valitettavasti. Näillä markkinaosuuksilla parempia sovelluksia saadaan odotella.

Laatu taitaa johtua siitä että MS rajoittaa järjestelmää liikaa. Monia asioita mitä kehittäjät haluaisivat tehdä on estetty.


Taitaa iOS olla vielä paljon rajoitetumpi ympäristö.

Vastaa
delic
delic

13

Prunester, ei massa edelleenkään osta luuria mihin ei saa sovelluksia, koska markkinoilla on luureja mihin niitä saa satojatuhansia, eli kuka sitä N9:ää olisi ostanut? Mistä ne miljoonat tai kymmenet miljoonat käyttäjät olisi tulleet?

Se että alustaan oltaisiin panostettu ei olisi auttanut mitään, koska se myynnin aloittaminen isolla volyymillä olisi ollut mahdotonta, koska edelleenkään ihmiset ei osta satojen eurojen laitetta mihin ei ole sovelluksia jos niillä on jo mahdollista käyttää satojatuhansien sovelluskirjastoa ja edelleen itseäni toistaen, jos se myynti ei ole isoa niin ei sovelluskehittäjätkään niitä sovelluksia silloin alustalle tee.

Eikä Nokialla varmaan olisi ollut resurssejakaan ja rahaa panostaa N9:ään.

Vastaa
TaioJ
TaioJ

14

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mcmopo:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TaioJ:

WP olisi voinut olla varteenotettava kilpailija applen tuotteille. Microsoft on vaan liian paljon jäljessä. WP 10 kirii etumatkaa vähän, mutta muut etenevät samaa vauhtia. Harmi, wp kun on mielestäni ihan hyvä käyttöjärjestelmä mutta softa kehitys on jäljessä muita. Ongelma ei wp:ssä ole sovellusten vähyys, vaan huono laatu, valitettavasti. Näillä markkinaosuuksilla parempia sovelluksia saadaan odotella.

Laatu taitaa johtua siitä että MS rajoittaa järjestelmää liikaa. Monia asioita mitä kehittäjät haluaisivat tehdä on estetty.

Valitettavasti asia on myös näin. WP on liian suljettu. Katsotaan mitä uutta se kymppi tuo tähän palettiin.

Ihmettelen kyllä artikkelia, jos mietitään "iPhonen tappajaa". Eihän iphone noussut heti myyntiin tullessaan suurimmaksi. Kesti kuitenkin vuosia saavuttaa asema, joka sillä nyt on.

Nokia olisi tippunut pelistä pois alustasta riippumatta. Yhtiörakenne oli vaan sellainen, että siinä ei käytettävällä alustalla ollut mitään väliä. Vaikka android valmistajissa on sellaisia jotka tekevät laadukasta rautaa, ei voittoa tehdä puhelimilla, esim. Sony tai HTC.

Vastaa
prunester
prunester

15

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti delic:

Prunester, ei massa edelleenkään osta luuria mihin ei saa sovelluksia, koska markkinoilla on luureja mihin niitä saa satojatuhansia, eli kuka sitä N9:ää olisi ostanut? Mistä ne miljoonat tai kymmenet miljoonat käyttäjät olisi tulleet?

Se että alustaan oltaisiin panostettu ei olisi auttanut mitään, koska se myynnin aloittaminen isolla volyymillä olisi ollut mahdotonta, koska edelleenkään ihmiset ei osta satojen eurojen laitetta mihin ei ole sovelluksia jos niillä on jo mahdollista käyttää satojatuhansien sovelluskirjastoa ja edelleen itseäni toistaen, jos se myynti ei ole isoa niin ei sovelluskehittäjätkään niitä sovelluksia silloin alustalle tee.

Eikä Nokialla varmaan olisi ollut resurssejakaan ja rahaa panostaa N9:ään.

Myihän Nokia Symbianejakin eikä niillä ikinä ollut sellaista sovellusekosysteemiä kuin Androideilla ja iPhonella on tänään, eikä niilläkään aloittaessaan ollut valtavia määriä sovelluksia, jokaisella on ollut alku joskus.

Kyllä Nokialla oli rahaa ja resursseja, mutta firman suunta oli hukassa. Lopulta tilanne tunnetusti ajautui siihen että tehtiin epätoivoisia ratkaisuja ja maailmanluokan mokia viestinnässä, siinä kohtaa luonnollisesti olisi jo ollut myöhäistä tehdä enää mitään, mutta kun suunta olisi saatu korjattua riittävän ajoissa olisi tilanne varmasti ollut toinen.

Vastaa
LaDeXi
LaDeXi

16

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti prunester:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti delic:

Prunester, ei massa edelleenkään osta luuria mihin ei saa sovelluksia, koska markkinoilla on luureja mihin niitä saa satojatuhansia, eli kuka sitä N9:ää olisi ostanut? Mistä ne miljoonat tai kymmenet miljoonat käyttäjät olisi tulleet?

Se että alustaan oltaisiin panostettu ei olisi auttanut mitään, koska se myynnin aloittaminen isolla volyymillä olisi ollut mahdotonta, koska edelleenkään ihmiset ei osta satojen eurojen laitetta mihin ei ole sovelluksia jos niillä on jo mahdollista käyttää satojatuhansien sovelluskirjastoa ja edelleen itseäni toistaen, jos se myynti ei ole isoa niin ei sovelluskehittäjätkään niitä sovelluksia silloin alustalle tee.

Eikä Nokialla varmaan olisi ollut resurssejakaan ja rahaa panostaa N9:ään.

Myihän Nokia Symbianejakin eikä niillä ikinä ollut sellaista sovellusekosysteemiä kuin Androideilla ja iPhonella on tänään, eikä niilläkään aloittaessaan ollut valtavia määriä sovelluksia, jokaisella on ollut alku joskus.

Kyllä Nokialla oli rahaa ja resursseja, mutta firman suunta oli hukassa. Lopulta tilanne tunnetusti ajautui siihen että tehtiin epätoivoisia ratkaisuja ja maailmanluokan mokia viestinnässä, siinä kohtaa luonnollisesti olisi jo ollut myöhäistä tehdä enää mitään, mutta kun suunta olisi saatu korjattua riittävän ajoissa olisi tilanne varmasti ollut toinen.


Symbian-luurien valta-aikana ei ollut vielä mitään app-storeja eikä "ekosysteemejä". Apple vasta aloitti tuon touhun.

Vastaa
Anonyymi käyttäjä
jepajuudas (vahvistamaton)

17

Täällä tunnutaan unohtavan, että kun Symbian tapettiin oli Nokia vielä markkinajohtaja. Symbianin myynti oli vielä kasvussa, ei toki läheskään samassa kasvussa kuin kokonaismarkkina. Nokian brändi oli vielä voimissaan ihan eri tavalla kuin puoli vuotta Symbianin tappamisen takia(Operaattoreiden tuki katosi, myyjät alkoivat suosia muita merkkejä,jne.). Qt:n takia ei softapuolella olisi lähdetty ihan nollista kuten WP:n suhteen ja mitä merkittävintä laite olisi ollut kaupoissa, toisinkuin WP7 laitteet. Androidkin oli vielä melko raakile ja täytti nopeasti Symbianin aukon Nokian antaessa markkinaosuutensa ilmaiseksi pois.

Toisaalta WP oli Nokialta jokseenkin fiksu valinta. Markkina murroksessa ja tulevaisuus epävarma. Joko homma lentää tai MS maksaa hyvät rahat mobiiliyksiköstä. Monella muulla firmalla ei jäänyt kuin luu käteen.

Vastaa
Lumikki
Lumikki

18

Miksi edes ajatellaan että joku kuluttajalle oleva vaihtoehto pitäisi tappaa?

Eikö parempi olisi sanoa että pitää saada markkinoille hyviä kilpailijoita, jotta kuluttajalla olisi valinnanvaraa. Vaikka hyvä ja suosittu ei aina olekkaan sama asia.

Minusta on hyvä että kuluttajalla on nykyään vaihtoehtoja.

Lainaus:

Laatu taitaa johtua siitä että MS rajoittaa järjestelmää liikaa. Monia asioita mitä kehittäjät haluaisivat tehdä on estetty.


Kaikki nuo älypuhelimet ovat liikaa sidottuja johonkin yhtiöön. Kun kuluttaja ostaa tuotteen pitäisi kuluttajalla olla vapaus käyttää tuotetta kuten itse haluaa, eikä niin että joku yritys kontrolloi kaikkea mitä saa ja ei saa tehdä.

Vastaa
prunester
prunester

19

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LaDeXi:


Symbian-luurien valta-aikana ei ollut vielä mitään app-storeja eikä "ekosysteemejä". Apple vasta aloitti tuon touhun.


No sitähän minä juuri sanoin =)

Ei vuosien takaista tilannetta voi arvioida sen mukaan minkälaiset markkinat tänään on.

Vastaa
prunester
prunester

20

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Kaikki nuo älypuhelimet ovat liikaa sidottuja johonkin yhtiöön. Kun kuluttaja ostaa tuotteen pitäisi kuluttajalla olla vapaus käyttää tuotetta kuten itse haluaa, eikä niin että joku yritys kontrolloi kaikkea mitä saa ja ei saa tehdä.

Ei se ihan noin yksioikoista ole. Osa asiakkaista haluaa täyden vapauden tehdä mitä haluavat, toinen osa haluaa valmiiksi mietityn paketin jota ei tarvitse olla joka välissä tunkkaamassa. Ei se varsinaisesti tarkoita että haluavat rajoituksia, mutta kuitenkin sitä että sitä laitetta ei tarvitse kuin käyttää. Ei sellaista asiakasta kiinnosta alustan avoimuus.

Vastaa
Lumikki
Lumikki

21

Lainaus:

Ei se ihan noin yksioikoista ole. Osa asiakkaista haluaa täyden vapauden tehdä mitä haluavat, toinen osa haluaa valmiiksi mietityn paketin jota ei tarvitse olla joka välissä tunkkaamassa. Ei se varsinaisesti tarkoita että haluavat rajoituksia, mutta kuitenkin sitä että sitä laitetta ei tarvitse kuin käyttää. Ei sellaista asiakasta kiinnosta alustan avoimuus.


Puhun kuluttajan vapaudesta tehdä itse päätöksensä omaan ostamaansa tuotteeseen.

Kuten sanoit osa haluaa vapautta tehdä älykännykässä asioita itse niin kuin haluaa. Osa haluaa valmiin älykännykkäpaketin jossa yritys huolehtii perusasioista ja palveluista.

Kun tarjotaan vain toista noista asioista kuluttajalle niin miten se on muka hyvä asia. Etenkin kun nuo asiat eivät ole mitenkään toisiaan pois sulkevia. Josta herää kysymys että kenen etuja ja tarpeita asiassa oikeasti ajetaan kun pakkosidotaan se älykännykkä siihen yritykseen.

Vastaa
prunester
prunester

22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Kun tarjotaan vain toista noista asioista kuluttajalle niin miten se on muka hyvä asia. Etenkin kun nuo asiat eivät ole mitenkään toisiaan pois sulkevia. Josta herää kysymys että kenen etuja ja tarpeita asiassa oikeasti ajetaan kun pakkosidotaan se älykännykkä siihen yritykseen.

Täydellinen vapaus tarkoittaa äkkiä sitä että tehdään puhelinversio Linuxista, se toimii vasta kun konffaat sen toimimaan.

Täydellinen vapaus ei ole pelkästään hyvä asia, vaan se tekee asioista äkkiä myös työläitä, vapaus säätää on hyvin äkkiä pakko säätää. Vapaus ja yksinkertaisuus valitettavasti usein sulkevat toisensa pois.

Vastaa
Lumikki
Lumikki

23

Lainaus:

Vapaus ja yksinkertaisuus valitettavasti usein sulkevat toisensa pois.


Usein kyllä jos yritetään saada molempia samanaikaisesti, mutta valinnaisesti ne eivät mitenkään sulje toisiaan pois. Eli jos asiakas ei halua sitouttaa itseään yrityksen palveluihin niin annetaanko hänelle se valinnan mahdollisuus. Nämä ei sulje toisiaan mitenkään pois, kyse on enemmän siitä miten yritys haluaa asian olevan kuin että miten asiakas voisi haluata asiaan olevan.

Vastaa
pentsu
pentsu

24

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LaDeXi:


Symbian-luurien valta-aikana ei ollut vielä mitään app-storeja eikä "ekosysteemejä". Apple vasta aloitti tuon touhun.

Juu ei, koska nimi olikin OVI-Store. Aloittiko Apple "touhun"? siitä voidaan olla eri mieltäkin.

Vastaa
LaDeXi
LaDeXi

25

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LaDeXi:


Symbian-luurien valta-aikana ei ollut vielä mitään app-storeja eikä "ekosysteemejä". Apple vasta aloitti tuon touhun.

Juu ei, koska nimi olikin OVI-Store. Aloittiko Apple "touhun"? siitä voidaan olla eri mieltäkin.


Nokia/Ovi-store julkaistiin 2009. Samana vuonna tuli myyntiin iPhone 3GS.

Vastaa
pentsu
pentsu

26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LaDeXi:


Nokia/Ovi-store julkaistiin 2009. Samana vuonna tuli myyntiin iPhone 3GS.

Jos nyt tarkkoja ollaan niin julkaisu oli vuonna 2007. Kuluttajien käyttöön tuo jostain syystä tuli vasta 2009.

Mutta jotta mielesi pysyisi hyvänä niin voidaan sopia että Apple sen(kin) aloitti.

Vastaa
LaDeXi
LaDeXi

27

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LaDeXi:


Nokia/Ovi-store julkaistiin 2009. Samana vuonna tuli myyntiin iPhone 3GS.

Jos nyt tarkkoja ollaan niin julkaisu oli vuonna 2007. Kuluttajien käyttöön tuo jostain syystä tuli vasta 2009.


Eli 2009. Ei tuotteiden julkaisuja lasketa siitä hetkestä kun niistä on jonkinlainen kehitysversio olemassa.

Vastaa
Abcabc375
Abcabc375

28

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LaDeXi:


Nokia/Ovi-store julkaistiin 2009. Samana vuonna tuli myyntiin iPhone 3GS.

Jos nyt tarkkoja ollaan niin julkaisu oli vuonna 2007. Kuluttajien käyttöön tuo jostain syystä tuli vasta 2009.

Mutta jotta mielesi pysyisi hyvänä niin voidaan sopia että Apple sen(kin) aloitti.

Anteeksi, mutta Apple sen ihan oikeasti aloitti. Luojan lykky että nokia kaatui eikä ehtinyt aiheuttaa enempää vahinkoa kamalilla ovi kaupoillaan tai muilla vastaavilla paskasoftilla

Vastaa
Abcabc375
Abcabc375

29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LaDeXi:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LaDeXi:


Nokia/Ovi-store julkaistiin 2009. Samana vuonna tuli myyntiin iPhone 3GS.

Jos nyt tarkkoja ollaan niin julkaisu oli vuonna 2007. Kuluttajien käyttöön tuo jostain syystä tuli vasta 2009.


Eli 2009. Ei tuotteiden julkaisuja lasketa siitä hetkestä kun niistä on jonkinlainen kehitysversio olemassa.

Niimpä, en tajua mitä hän yrittää viisastella

Vastaa
Jonahan
Jonahan

30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti prunester:


Jokainen alusta on aloittanut jostain. Vaikeaa se olisi ollut, mutta N9:n aikaan Nokialla oli kuitenkin sen verran painoarvoa ja markkinaosuutta että se olisi voinut onnistuakin.

Syksyllä 2011, kun N9 tuli markkinoille, oli Nokian painoarvo, markkinaosuus ja etenkin kannattavuus oli kadonnut kuin tuhka tuuleen.

Siinä vaiheessa Nokia oli Maemo/MeeGo alustansa kanssa jokseenkin yksin, kun Intel-yhteistyö tökki pahasti. WP7 ei ollut tuossa vaiheessa myyntimenestys eikä kauhean valmis, mutta verrattuna Maemo/MeeGoon huimasti edellä.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti prunester:


N9 oli kuollut syntyessään, mutta ei siksi että itse laitteessa olisi ollut vikaa, vaan siksi että valmistaja tappoi sen. Mitä siitä olisi voinut tulla, sitä on vaikea sanoa. Itseäni ainakin harmitti kun tappoivat sen alkuunsa.

Hyvä laite ei riitä, alusta/ekosysteemi ratkaisee katson Nokian arvion Maemo/Meego -alustan mahdollisuuksista olleen oikea, siihen vaan ei ollut paukkuja panostaa riittävästi Androidin ja iOS:n puristuksissa.

Vastaa
Jonahan
Jonahan

31

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jepajuudas:

Täällä tunnutaan unohtavan, että kun Symbian tapettiin oli Nokia vielä markkinajohtaja.

Millä markkinalla, millä mittarilla?

Nokian älypuhelin markkinaosuus oli vuoden 2010 kovassa laskussa ja kannattavuus samaten. Syksyn 2010 uudet S^3 laitteet olivat myöhässä ja eivät kilpailukykyisiä iPhone 4:aa eivätkä valitettavasti paljon halvempia Androidejakaan vastaan. Ja markkinaosuutta menetettin vaikka tuotiin "älypuhelimia" koko ajan halvempiin hintapositioihin.

Kappalemääräinen markkinaosuus:
http://theeword.co.uk/team-news/smartphone-market-share-q4-2010/

Osuus koko markkinan voitoista:
http://www.displayblog.com/wp-content/u...uarter_2011.jpg

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jepajuudas:


Nokian brändi oli vielä voimissaan ihan eri tavalla kuin puoli vuotta Symbianin tappamisen takia

Brändi osattiin kyllä rapauttaa aika onnistuneesti kun oltiin selvästi Applea jäljessä käyttökokemuksessa useiden vuosien ajan. Ja osa tuotteista oli aivan kammottavia, kuten N97. Tuona aikana (2009-2010) kuulin usealta pitkäaikaiselta Nokia-käyttäjältä, että "ei koskaan enää Nokiaa". Ja kehittäjät eivät olleet kauhean innoissaan Nokian työkaluista ja erittäin tempoilevasta roadmapista.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jepajuudas:


Androidkin oli vielä melko raakile ja täytti nopeasti Symbianin aukon Nokian antaessa markkinaosuutensa ilmaiseksi pois.

Android kasvoi suuremmaksi jo vuoden 2010 aikana, etenkin loppuvuoden aikana tulleet halpis-androidit olivat suuri meneestys. Jouluna 2010 sai jokseenkin yhtä sulavan Androidkännykän kuin N8 noin satasella, toki N8:ssa oli parempi kamera.

Vastaa
Jonahan
Jonahan

32

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LaDeXi:


Symbian-luurien valta-aikana ei ollut vielä mitään app-storeja eikä "ekosysteemejä". Apple vasta aloitti tuon touhun.

Symbian-luurien valta-ajan voi tietenkin määritellä monella tavalla, mutta myyntiluvuissa ne olivat ykkösiä (maailmanlaajuisesti) arviolta vuoden 2010 kolmanteen neljännekseen asti. Applen App Store taasen tuli vuonna 2008, johon sekä Google että Nokia vastasivat aika nopeasti.

Applen App Store ei ollut ensimmäinen alallaan, Nokialla ja vaikka Ericsonylla oli kauppoja, joista pystyi ostamaan asioita, mutta niitä oli useita, ne oli piilotettu valikoiden syövereihin ja hommaa ei oltu mietitty loppuun asti kuluttajan kannalta.

Vastaa
pentsu
pentsu

33

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Abcabc375:



Niimpä, en tajua mitä hän yrittää viisastella

Jos tarkoitat mua, niin en yritä viisastella mitään. Totesin vain faktat. Nokia julkaisi "OVI-brändin" vuonna 2007.

Olisi hienoa jos osaisit oikeasti kommentoida ketjuihin jotain järkevää. Ymmärrän että se ei sulle suoduilla älynlahjoilla ole helppoa. Jos haluat, tai äitisi ei ehdi auttamaan, niin voin laittaa seuraavat viestit sulle tavuviivoin. Mihin kirjaimeen asti olette jo edenneet koulussa? Yritän välttää sellaisia.

Vastaa

Kommentoi artikkelia

Pysy aiheessa ja kirjoita asiallisesti. Epäasialliset viestit voidaan poistaa tai niitä voidaan muokata toimituksen harkinnan mukaan.

Haluan ilmoituksen sähköpostitse, kun ketjuun kirjoitetaan uusi viesti.