Viime vuonna runsaasti hypeä ja mediahuomiota osakseen saaneen Monument Valley -pelin kehittäjä ustwo on paljastanut millä tavoin mobiilipiratismi on kohdellut sitä. Näyttävää ongelmanratkaistupeliä myydään Google Playssä ja App Storessa 3,59 euron hintaan. Kehittäjän mukaan sille on maksettu noin 40 prosentista iOS-asennuksista. Android-puolen asennuksista rahaa on tullut vain viidestä prosentista. Google Playn mukaan Monument Valleytä on asennettu 100 000–500 000 kertaa.
Monument Valleyn pystyi lataamaan ilmaiseksi Androidille Amazonin sovelluskaupasta ennen joulua, mutta Amazon-latauksia ei ole otettu huomioon ustwon lukemissa. Tarjous ei siis selitä sitä miksi kehittäjä on saanut maksun vain joka 20:stä Android-asennuksesta.
Ustwo ei suoraan väitä, että 95 prosenttia Android-asennuksista olisi piraattilähteistä, mutta laillisten ilmaisasennusten osuus on sen mukaan joka tapauksessa vähäinen.
Interesting fact: Only 5% of Monument Valley installs on Android are paid for. 40% on iOS. There's a sneak peak of data!
-- ustwogames (@ustwogames) January 5, 2015
Android statistics don't include Amazon Store data by the way. So 95% piracy rate isn't affected by the free day we did.
-- ustwogames (@ustwogames) January 5, 2015
We're not complaining at all by the way, it's to be expected. It's just interesting data.
-- ustwogames (@ustwogames) January 5, 2015
Once again want to state that we haven't said 95% "piracy rate" anywhere, a small number of those installs are also legitimate.
-- ustwogames (@ustwogames) January 5, 2015
Turns out we did actually say "piracy rate" as opposed to "unpaid installs" in a previous tweet, apologies on that, a portion are legitimate
-- ustwogames (@ustwogames) January 5, 2015
Kommentit (9)
Kyllä minun on vaikea ymmärtää, että kuinka hiton persaukinen pitää olla, että edes kehtaa ajatella jonkun mobiilisovelluksen piratisointia? On kyllä todella matalat prosentit molemmilla alustoilla...
Eiköhän selity androidin suuri osuus sillä että keskimääräistä halvempia laitteita ja lisäksi nuorten suosiossa.
Kehitysmaissa harvempi maksaa sovelluksistaan rahanpuutteen takia tai koska ei ole mahdollisuutta ostaa. Nuoret myös paljon latailevat koska ei välttämättä saatavilla lahjakorttia/pankkikorttia ja pienituloisia yleisesti.
Iphoneen ostanut lahjakortin(taitaa olla muutama euro siitä vielä käyttämättäkin) ja sen jälkeen kun vaihdoin takaisin androidiin tuli laitettua visa electron google tiliin niin voi ostella. Nykyään suomessa nuorilla myös mahdollisuus ostaa lahjakortteja google play kauppaan.
En oikein jaksa uskoa, että raha on ongelma, kun piratisoidaan mobiilipelejä. Varsinkaan kun mobiilipelien hinnat on lähellä senttipelejä.
Sen lisäksi, että Android puhelimelle piratisoiminen vaatii myös jonkinlaista vaivaa. Helpompi se on tietokoneelle lataa ja käyttää piratisoitua/kräkättyä materiaali.
Kieltämättä 95% piracy rate kuullostaa varsin absurdilta lukemalta. Ensikuulemalta en voi kyllä uskoa. Vasta nyt löytyy törkeyden huippu piratismissa?
Minä kun luulin, että piraattien ajat olivat pikkuhiljaa siirtyneet taaksepäin...
Tämä.
Jos tuota asennusmäärää on seurattu esim. Flurryn kautta saisi sieltä samalla ulos maakohtaiset luvut. Veikkaisin että ne ovat vastaavat PC-puolen lukujen kanssa
http://www.zdnet.com/article/apac-softw...-to-62-percent/
Perustele toki tämä. Androidilla ei tarvita edes mitään crackeja. Sen kuin lataa pelin/ohjelman .apk:n ja asentaa.
Enpä muuten ollut kuullutkaan tästä pelistä ennen tätä uutista.
Jos ei väitä, niin jäi mielikuva että antaa ymmärtää.
Vähän enemmän hän olisi voinut avata, jäi vähän ilmaan miten on mitattu ja mitkä on laskettu ilman maksua latauksiksi, nyt jää mielikuva että lisenssi mukaisia latauksiakin on tuossa ei maksettujen listalla.
Jutta antaa ymmärtää että iOS puolella epämääräisten latausten osuus olisi yli puolet. Siis alustalla joka ei edes anna hankkia kuin virallisesta kaupasta.
Jos luku on oikeasti suuntaa-antava niin mitä se kertoo, vankilapakojen osuutta, vai sitä että ohjelma ei kiinnosta tavis käyttäjiä, ja että se keikkuu jossain ware "kaupass"
Ei kerrottu mikä on käyttöaste, eri jakelukanavien kautta, eli käytetääkö lataajat sitä
En ole kyseistä peliä koittanut, mutta olen ostannut monia pelejä Play-storesta kun on ollut alennuksia. Siis jos alle 1€ on saanut jotain mielenkiintoisia pelejä.
Henkilökohtaisesti toi 3,59€ mobiili-pelistä on kova hinta. Koska monissa peleissä on nykyään takavalo takuu ja se että "maksa x,xx€, että saat koko pelin auki" politiikka.
Joten en syytä jos ihmiset lataavat sen jonkun muun kautta.
Tuo ohjelman sisällä maksamisen takia, 3,59€ on nyky hinnoitelullakin kohtuuhintainen kokopelistä (oletan että tuo on kokopelin hinta ja ilman aktiivista mainostamista).
Maksa kerralla malli vaan häviää houtuksella noille lataa ilman maksa jokavälissä reilusti peleistä (+ oneline mainokset).
Osassa kaupoissa on parempaakin, eli katumusaika maksullisten ohjelmian osalta?, ja aktiivisten firmojen peleissä on kohtuu pitkään kehitystä (päivityksiä).
No jos pelejä on kymmenituhansia, ellei satojatuhansia niin rankasti bugisia tai muuten umpisurkeita julkaisuja joita ei päivitetä mahtuu joukkoon, osa halutuista toimivistakin saattaa kadota kaupasta noin vain. Niin ymmärettävää että ei halua ensin maksaa ja vasta sitten kokeilla.
Onko tässä kyisessä ohjelmassa jotain "vikaa", jäänyt mielikuva että tämä ennemminkin kaikinpuolin ok.
Ymmärsin kyllä että tätä ohjelmaa et asiasta syyttänyt, harmi jos ok toimiva joutuu sen taakan kärsimään.
Eli siis lopussa sanotaan, että kyseessä on myös pelejä joita on asennettu ja poistettu sen jälkeen, kun on huomattu ettei kyseinen peli nappaa. Kannattaisi ehkä tehdä vähän parempia tuotteita ja lopettaa piratismin käyttämistä tekosyynä.