Apple vie sovelluskehityksen täysin uudelle tasolle – esitteli uuden Swift-ohjelmointikielen

8
Manu Pitkänen

Apple vie sovelluskehityksen täysin uudelle tasolle – esitteli uuden Swift-ohjelmointikielen
OS X 10.10 Yosemiten ja iOS 8:n lisäksi Apple esitteli tänään App Storeen ja kehittäjien työkaluihin tulevista suurista muutoksista. Uusissa kehittäjätyökaluissa on yhteensä yli 4000 uutta rajapintaa.

Yksi suurimmista uudistuksista on ns. laajennettavuus. Uusien kehitystyökalujen ansiosta sovelluskehittäjät pääsevät paremmin käsiksi iOS:ään ja laajentaa käyttöjärjestelmän ominaisuuksia omilla sovelluksillaan. Lisäksi sovellukset voivat kommunikoida ja välittää dataa toisilleen. Tämä mahdollistaa esimerkiksi kolmannen osapuolen kehittämien näppäimistöjen käytön iOS:ssä.

Apple on myös mahdollistanut ilmoituskeskuksessa näkyvien widgettien kehityksen.

IPhone 5s:n yhteydessä julkistettu Touch ID -sormenjälkilukija on avautumassa kehittäjien käyttöön. Sen avulla on mahdollista varmistaa, että sovelluksen avaa henkilö, jolla on lupa käyttää sitä. Apple avasi myös uudet terveysdataa ja kodin automaation tarkoitetut HealthKit- ja HomeKit-rajapinat. CloudKitin avulla kehittäjät pääsevät käsiksi iCloudiin.



Pelaajia ja pelikehittäjiä kiinnostanee uusi Metal-rajapinta, jonka avulla OpenGL:n aiheuttamaa kuormaa voidaan karsia rutkasti, jolloin iOS-laitteet pystyvät suorittamaan aiempaa vaativampia tehtäviä. Metal on kehitetty A7:lle.

Suurimpana julkistuksista kaikista oli kuitenkin uusi ohjelmointikieli Swift, jonka avulla Applen laitteille (Mac ja iOS) voi luoda aiempaa suorituskykyisempiä sovelluksia. Swiftin avulla on koodi yksinkertaistuu ja mahdollisten ohjelmointivirheiden määrän tulisi tätä kautta vähentyä. Lisää tietoa Swiftistä löytyy täältä.


Tilaa Puhelinvertailun uutiskirje!

Lähetämme noin kerran viikossa uutiskirjeen, joka sisältää viikon ajalta tärkeimmät uutisemme.

Tilaamalla uutiskirjeemme hyväksyt sääntömme ja tietosuojakäytäntömme.

Parhaat kännykkätarjoukset

HMD Skyline – hinta laskenut -40%

HMD Skyline
299 € Elisa
399 € Verkkokauppa.com
399 € Power

Alin hinta viikko sitten: 499 €

Honor 90 Lite – hinta laskenut -34%

Honor 90 Lite
99 € Elisa
99 € DNA
169 € Gigantti

Alin hinta viikko sitten: 149 €

Motorola Moto E13 – hinta laskenut -34%

Motorola Moto E13
59 € Telia
66 € Power
82 € Teknikproffset

Alin hinta viikko sitten: 89 €

Motorola Edge 50 – hinta laskenut -33%

Motorola Edge 50
399 € Elisa
469 € Proshop
594 € Verkkokauppa.com

Alin hinta viikko sitten: 594 €

Kommentit (8)

mniskane
mniskane

2

Hieman jää tästä uutisesta epäselväksi miten tuo swift:llä kirjoitettu applikaatio on suorituskykyisempi kuin objective c:llä kirjoitettu. Varmaan olisi hyvä selittää asia uutisessa kun tästä suorituskyvystä on uutisessa mainittu.

Vastaa
dRD
dRD

3

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mniskane:

Hieman jää tästä uutisesta epäselväksi miten tuo swift:llä kirjoitettu applikaatio on suorituskykyisempi kuin objective c:llä kirjoitettu. Varmaan olisi hyvä selittää asia uutisessa kun tästä suorituskyvystä on uutisessa mainittu.

Tuolla on selitetty tuota Swiftiä:

Swift programming language

jotain markkinointidaabadiibaa:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Apple:

Fast and Powerful

From its earliest conception, Swift was built to be fast. Using the high-performance LLVM compiler, Swift code is transformed into optimized native code, tuned to get the most out of modern Mac, iPhone, and iPad hardware. The syntax and standard library have also been tuned to make the most obvious way to write your code also perform the best.

Swift takes the best features from the C and Objective-C languages. It includes low-level primitives such as types, flow control, and operators. It also provides object-oriented features such as classes, protocols, and generics, giving Cocoa and Cocoa Touch developers the performance and power they demand.

Vastaa
laasonen
laasonen

4

Eli iOs sai viimein vastineen Nokian Maemo-puhelimissakin jo vuosikausia olleelle D-Bussille. No parempi se on myöhässä kuin ei milloinkaan.

Vastaa
dRD
dRD

5

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti laasonen:

Eli iOs sai viimein vastineen Nokian Maemo-puhelimissakin jo vuosikausia olleelle D-Bussille. No parempi se on myöhässä kuin ei milloinkaan.

Amigassahan oli softien välinen kommunikointiväylä jo vuodesta 1987. Ei siis kovinkaan uusi juttu. Mutta hyvin toteutettuna ja kehittäjät jos saa mukaan, äärimmäisen hyödyllinen. Taitaa olla niin, että noita softien väliseen kommunikaation tehtyjä ratkaisuja on ollut aika monellekin alustalle, aika monenlaista, mutta melkein sen mitä tietokonehistoriaa muistan, tuo Amigan ARexx taisi olla about ainoa, jota tuettiin lähes universaalisti softakehittäjien taholta.

Vastaa
Jonahan
Jonahan

6

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti laasonen:

Eli iOs sai viimein vastineen Nokian Maemo-puhelimissakin jo vuosikausia olleelle D-Bussille. No parempi se on myöhässä kuin ei milloinkaan.

Amigassahan oli softien välinen kommunikointiväylä jo vuodesta 1987. Ei siis kovinkaan uusi juttu. Mutta hyvin toteutettuna ja kehittäjät jos saa mukaan, äärimmäisen hyödyllinen. Taitaa olla niin, että noita softien väliseen kommunikaation tehtyjä ratkaisuja on ollut aika monellekin alustalle, aika monenlaista, mutta melkein sen mitä tietokonehistoriaa muistan, tuo Amigan ARexx taisi olla about ainoa, jota tuettiin lähes universaalisti softakehittäjien taholta.

En nyt ihan ymmärtänyt mikä julkistuksista oli D-Bus:n vastine.

Amigassa oli softien välinen kommunikaatio kieltämättä nopeaa ja helppoa, muistinsuojauksen puuttuminen auttoi asiaa paljon, tosin se oikea väylä ei ollut ARexx vaan Exec messages tai Exec ports (ihan alusta, eli vuodesta 1985 lähtien).

Toki IBM:N REXX kielen Amigaversio ARexx löytyi Kickstart 2.0:sta (1990) lähtien, tuki oli aika hyvää, mutta ei läheskään universaalia. ARexx vastaa aika lailla Mac OS:n ja OS X:n AppleScriptiä (toki itse kieli oli paljon parempi kuin AppleScript) tai Windowsin WBScriptiä. Sen avulla siis pystyi skriptaamaan sovelluksia ja tekemään useamman sovelluksen välisiä workflow'ta.

Vastaa
Jonahan
Jonahan

7

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mniskane:

Hieman jää tästä uutisesta epäselväksi miten tuo swift:llä kirjoitettu applikaatio on suorituskykyisempi kuin objective c:llä kirjoitettu. Varmaan olisi hyvä selittää asia uutisessa kun tästä suorituskyvystä on uutisessa mainittu.

Myönnän että "muiden kiireiden" takia on Swiftiin tutustuminen vielä jäänyt hieman puolitiehen, mutta en yhtään ihmettele, että kielestä voidaan saada tehtyä ObjC:ta nopeampi kun kieli suunnitellaan alusta lähtien uudestaan ja jätetään C:n erikoisuudet narikkaan. Nopeus tulee siis siitä, että kieli on tiukempi ja kääntäjä pystyy tekemään parempia oletuksia tyypeistä ja siitä mitä voi tapahtua.

Mutta lupaan kommentoida tarkemmin jos dokumentaatiosta löytyy selkeitä perusteita nopeuden paranemiselle. Luen ne varmaankin huomenna tai viimeistään ensi yönä.

Vastaa

Kommentoi artikkelia

Pysy aiheessa ja kirjoita asiallisesti. Epäasialliset viestit voidaan poistaa tai niitä voidaan muokata toimituksen harkinnan mukaan.

Haluan ilmoituksen sähköpostitse, kun ketjuun kirjoitetaan uusi viesti.