Mika Mobilen mukaan se käytti 20 prosenttia työajasta siihen, että pelit saatiin toimimaan Android-laitteissa. Pelien osuus yhtiön liikevaihdosta jäi kuitenkin viiteen prosenttiin, eli bisnes ei ollut kovin järkevää. Yhtiö olisi yhtä hyvin voinut käyttää aikansa sisällöntuotantoon. Google Play Storeen (aiemmin Android Market) tehdyt muutoksetkaan eivät saaneet Mika Mobilen päätä kääntymään.
Applen iPadeissa ja iPhoneissa käytettävä iOS on kehittäjien näkökulmasta helpompi alusta, sillä sitä ei vaivaa monipuolisen laitteistokannan aiheuttamat haitat Androidin tapaan.
Kommentit (28)
Ei mitenkään yllättävä uuutinen, tässä samaa lisää tältä päivältä: http://www.appleinsider.com/articles/12..._app_sales.html
A very bad year for Android Market
However, Android app sales have not dramatically turned around since, despite the fact that the majority of smartphones not running Apple's iOS incorporate some version of Google's Android platform software, providing the search giant with a large installed base to sell apps.
By the end of 2011, analysts were pointing out that Google had struggled to gain traction for app sales in Android Market. Apple's iOS platform continued to eat up around 90 percent of mobile software revenues.
Itse seurannut jo pidemmän aikaa tätä puolta androidista joten en ole yhtään yllättynyt tästäkään uutisesta.
Mitä järkeä on tehdä suuri työ androidille sovellusten parissa mitä käyttäjät harvoin ostaa, Suurin osa netti android käyttäjistä maailmalla ainakin tuntuu leveilevän sillä, että saavat kaiken ilmaiseksi jostain piraattisivustolta niin helpolla luureihinsa.
Eivät vaan tajua että tekevät koko androidille haittaa toiminnallaan ja takaavat sen, että jatkossa saavat yhtä vähemmän hyviä sovelluksia tai hienoja pelejä.
Hyvä esimerkki on flstudio mobile, se tuli hiukan yli vuosi sitten iOS laitteille. Vielä ei ole tullut androidille, mutta on koko ajan työn alla. Ovat siis jo vuoden sitä kääntäneet ja kirjoittelevat sivuilleen, että se ei todellakaan ole helppoa saada sitä kailla potentiaalisilla android laitteilla toimimaan.
Sääliksi kyllä käy tekijöitä jos juuri kukaan ei sitä ohjelmaa sitten ostakkaan vaan lataavat sen esim piraattina, kun ovat tehneet valtavan duunin sen saamiseksi androidille.
Ymmärrän tuon kehittämisen vaikeuden laitekirjon takia, mutta kyllä olisi peiliinkin katsomista.
Peli on androidille halvempi kuin ituotteille ja jos kehitys on vaikeampaa Androidille niin pitäisi tuotteen myös maksaa enemmän. Näin ihan maalaisjärjellä.. Nykyisellään eroa on 27centtiä, mutta tuo ero on väärään suuntaan.
Peli maksaa androidille 2.12€ ja olen varma, ettei myyntiin vaikuta yhtään jos se olisi sama kuin ios laitteille, eli 2.39€, mikä taas tekisi kannattavuudelle ihmeitä. Eikä myyntiin vaikuttaisi yhtään vaikka nokitettaisiin hintaa 10 sentillä ylöspäin.
@2
Ongelmahan on siinä, kuten 1. kirjoittaja mainitsi, että Android käyttäjät eivät maksa sovelluksistaan vaan saavat ne niin helposti ilmaiseksi.
"Avoimeen maailmaan" ei sovi että kukaan tuottaa voittoa. No, sen tulevat näkemään sovellusvalikoimassa.
Perus android käyttäjä ei saa sitä ilmaiseksi yhtään sen paremmin kuin muutkaan. Play on se paikka josta sovelluksia haetaan. Toki on porukkaa joka warettaa, mutta kyllä niitä on vähän. Marketti vaan on niin hellpo paikka ostaa ja nuo maksaa ihan ropoja, joten sitä ihmiset käyttää, varsinkin kun se on niin helppoa ja tietää mitä saa.
Avoimeen maailmaan sopii voiton tavoittelu ja teko ihan samalla tavalla kuin suljettuunkin. Tuossa on taas yksi ennakkoluulo, joka perustuu siihen, että Android käyttäjä on jotenkin edistynyt käyttäjä ja näinhän se ei yleensä ole. Ihan tavan jampoilla ja mirkuilla on Android laitteita.
Ite hankin kaikki sovellukset Pllay-kaupast. Ostaisin niit maksullisiikin, jos ois toi operaattori maksu juttu.
Jos käyttää oikeita kehitysympäristöjä, ei porttaamiseen tarvitse käyttää aikaa ollenkaan. Esimerkiksi Unity3D:llä voi saman koodin ajaa suoraan Windowsilla, Mac OS X:llä, iOS:llä, Androidilla, Xbox 360:llä, PS3:lla, selaimessa pluginillä ja Flashillä.
Ei tarvitse itkeä porttaamisen vaikeudesta.
@6 Ymmärrät uutisen väärin. Kyse ei ole siitä, etteikö kehittäjät saisi koodia pyörimään Android-laitteissa. Ongelma on siinä, että Android-laitteita on niin julmetun monella eri näyttökoolla ja yleisesti käytössä olevia Android-versioitakin taitaa olla 2.1:stä 4.x:ään. Jokaisella versiolla omat vaatimuksena ohjelman toimivuuden suhteen eikä pelin käyttöliittymä voi olla mitenkään identtinen 4.6"-tuumaisella ja 3"-tuumaisella näytöllä. Laajan laitteistotuen omaava Android-peli vaatii siis selvästi enemmän työtä, kuin vastaava iOS-versio.
Ei tässä niinkään ole kyse piratismista, vaan siitä, että Android -puhelimen/tabletin ostajat ovat tyypillisesti hintatietoisempia kuin iLaitteiden ostajat. Tabletista 100€ maksanut ei halua kuluttaa rahaa ohjelmiinkaan yhtä paljon kuin tabletista 600€ maksanut.
Vastaa
Miksi laittaa sitä satastakaan Androidiin...
Hahhah, todella kummallisia viestejä saa täällä lukea. Android on avoin alusta, joten eikö ole ihan luonnollista että on erikokoisia ja tasoisia laitteita? Ei ole valmistajan kannalta järkevää tehdä pelkkiä 600 euroa maksavia puhelimia täysin identtisillä näytön koilla, specseillä ja ohjelmistoilla vain sen takia, että joillain pikku sovelluskehittäjilla on mahdollisimman helppoa. Kaiken lisäksi play shopissa on jo lähes yhtä paljon ohjelmia kuin app storessa, joten ei näytä kaikkia kehittäjiä haittaavan.
Mielestäni Androidin ongelmat ovat samat, kuin aikoinaan symbianin. Sitä lisensoitiin eri valmistajille ja sitten kaikki laitteet olivat ihan vähän erillaisia ja sitten ohjelmat eivät edes toimineet keskenään kunnolla eri valmistajien välillä. Muutenkin Android on halpa kopio iOS:stä. Sitten valmistajat yrittävät vääntää ohjelmia laitteille ja osa hakee ohjelmat piraatteina laitteilleen. Naurettii just kavereiden kanssa yks päivä kahvilla tuossa, kun kaveri meni käymään Androidmarketissa, niin tuntu että se oli täynnä pornoa tai jotain siihen viittaavaa. No taanks. Pitäkää tunkkinne. :D
Luulen, että Androidilla on symbianin kohtalo. Thats why iPhone tai Windows Phone.
11@
>Sitä lisensoitiin eri valmistajille ja sitten kaikki laitteet
>olivat ihan vähän erillaisia ja sitten ohjelmat eivät edes
>toimineet keskenään kunnolla eri valmistajien välillä.
Kyllä ne keskenään toimi, mutta niihin asenenttavat korkeamman tason softat ei toimineet ristiin jos ei käyttöliittymä. Se kylläkin oli Symbianin idea. (ollea pelkkä OS)
Android on päälaellaan, sovelluksia ajetetaan virtuaalikoneessa
>Luulen, että Androidilla on symbianin kohtalo. Thats why iPhone
>tai Windows Phone.
Symbian kaatu siihen että valmistajat ottivat Googlen rahoittaman Androidin palveluineen.
Ei Android - Cromella linjalla niin huonolta näytä että kuolema tulisi.
Ei Android tuolla kehitystahdilla mihinkään kuole. Se mikä nykyään laahaa perässä on iOS ja luulen, ettei WP pääse edes mukaan vaan kuolee pois ennekuin sillä en saavutettu edes 15% osuus.
Android paranee kokoajan pirstaloitumisen osalta, mutta heidän pitäisi saada tuo päivitys systeemi toimimaan, jotta tilanne paranisi entisestään. Ei ole mitään järkeä, että uuden version julkaisun jälkeen menee vuosi ennekuin sen osuus nousee edes kymmeniin prosentteihin ja samaan aikaa puhelimista suurin osa sisältää vielä 2.3 (voi myös olla 2.2)version.
WP:n pelastuminen on varmaan paljon kiinni Windows 8:sta ja kuinka se integroituu WP8:n kanssa (pelkkä metro ei riitä ja siitä voi jopa olla haittaakin). Historian tuntien Microsoft on varmaan huonoin yritys hyödyntämään ohjelmien integroimista toisiinsa, tuo siis sillä perusteella, että miten törkeen hyvät saumat sillä olisi ollut tehdä niin. Jos heillä olisi ollut taitoa tehdä tuota niin Google / Facebook tms. ei palveluinen olisi kasvanutkaan tuommoiseksi. MS:llä oli niin munattomia yrityksiä kaikkien noiden kaatamisessa että hävettää heidän puolestaan.
iOS taas kaatuu omaan mahdollisuuteensa, eli yksi hattu vain ei mahdu omenalle ja melonille, vai miten se neljäs viisas mies sanoi?
@13
Android paranee pirstaloitumisen osalta? Kuitenkin nopeus, jolla uusi Androidversio leviää markkinalle tuntuisi vain hidastuvan. Androidin ongelma ei ole kehitystahti, vaan se millä nopeudella uudet kehitykset saadaan isolla massalla kuluttajille. Varoittavana esimerkkinä kaksi suosituinta Androidtablettia, Kindle Fire ja Android Nook. Molemmat perustuvat Android 2.x:aan, joka ei edes Googlen mukaan ole Tabletkäyttis, ja ollakseen tuore Androidin pitäisi olla 4.x.
Historian tuntien Microsoft on ollut yksi parhaista yrityksistä hyödyntämään ohjelmien integroimista toisiinsa. Sehän oli koko idea Windowsin ja Officen voittokulun takana. Ei kumpikaan ollut parempi kuin kilpailijat, mutta Windows toimi DOS:n päällä ja Office Windowsin päällä, yhdessä niistä saatiin hyvä paketti, joka aluksi hinnoiteltiin erittäin kilpailukykyisesti, jotta kilpailijat saatiin pois markkinalta.
Se on totta, että Microsoft ei ole onnistunut Internetin suhteen, se oli myöhässä 90-luvulla ja on sen jälkeenkin ollut pitkälti perässätulija.
Mitä tarkoitat iOS:n kaatumisella ja mahdottomuudella? OS X ei ole kaatunut mihinkään, vaikka markkinaosuus on tietokoneissa paljon pienempi. Ja ainakin iPodien kanssa Apple onnistui, varsin samantyyppisellä strategialla, kuin mitä se yrittää puhelin- ja tablettimarkkinalla.
Täysin samaa mieltä Androidin osalta, kuten jo kirjoitinkin. Moni asia on jo paranemaan päin, kun mietitään pirstaloitumista.
KAuan sitten Microsoft oli hyvä siinä, mutta viimeaikoina ei ole ollut. Microsoftilla olisi laitekirjon kautta todella suuri mahdollisuus saada vielä tukevampi jalansija, mutta jostakin syystä sitä ei käytetä.
Esimerkiksi heillä on konsolin kautta väylä viedä palvelut olohuoneeseen (ei vieläkään ole haluttu miellyttää ihmisiä, tuomalla BR asemaa xboxille). Puhelimet on vielä pelkkä vitsi ja uskoakseni jääkin semmoiseksi. Lisäksi epäonnistumisien vaakakupissa painaa myös epäonnistuminen musiikkisoittimien kanssa.
OSX ei ole kaatunut, eikä varmasti kaadukaan, eikä kaadu myöskään ipodien suosio (ei lähitulevaisuudessa). iPhonella on ihan täysin eri strategia, eli siinä yritetään miellyttää ihmisiä yhdellä laitteella ja se ei tule pitkässä juoksussa onnistumaan. ipodit ja tietokoneet taas on luokiteltu useisiin kategorioihin ja Applelta löytyykin vähän jokaiselle jotakin. Puhelimissa niin ei ole.
@15
Ei Applella ole tietokoneissa eikä iPodeissakaan läheskään yhtä laajaa mallistoa kuin keskimääräisellä kilpailijalla. Periaatteessa Viisi tietokonetta ja neljä ipodia, joista sitten on vähän versioita. Ja voisin veikata että valikoima on ennemminkin supistumassa kuin kasvamassa.
Minusta strategia näyttää siis on hyvinkin samanlaiselta kuin iPodeissa. Markkinalle on tultu yhdellä "premium" ratkaisulla, jota parannetaan vuosittain pitäen hinta samana ja vähitellen laajennetaan hintahaitaria alaspäin muilla tuotteilla, iPhonen ja iPadin tapauksessa muu tuote on ollut toistaiseksi edellisvuoden malli. Näyttäisi ainakin toimivan.
Samaa strategioissa on myös se, että tuotetta myydään vahvasti osana ekosysteemiä, ei pelkkänä elektronisena laitteena. iPodit toimivat aluksi mahtavasti Maccien kanssa iTunesin ja Firewiren ollessa edellä kilpailijoita (mitä jukebokseja 2000-luvun alussa olikaan ja USB1), sittemmin kuvaan astuivat media- ja sovelluskaupat.
iPhonen ja iPadin tapauksessa sovellukset, lisälaitteet, mediakaupat ja jatkossa myös verkkopalvelut ovat olennainen osa tuotetta, tai ennemminkin kokemusta.
Tuo ekosysteemi ajattelu pitää ihan paikkaansa ja se onkin heidän valtti, mutt tulivat siihen junaan paljon myöhässä, tosin kilpailijatkin ovat ymmärtäneet asian ja kilpailevat jo tasapäisesti. Applella on myös erittäin vahva myyntikoneisto ja lisäksi Apple on vahva mielikuvien luomisessa, kyllä niillä myydään tuotettta, ei käy kieltäminen.
Minusta strategiat on edelleen erilaiset, 1 iphone + joku vanha (sama ipadissa), mutta muissa tuotteissa vaihtoehtoja on kourallinen, sisäksi esim ipodeissa värejä paljon, mikä edesauttaa varmasti (niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin).
Esimerkiksi meidän perheen ministerille kipaistiin etsimässä kapulaa ja sanoin, että kokeile ja valitse se mikä miellyttää eniten. Vastaus oli, että mitä saa pinkkinä? No järkevistä puhelimista oli vaihtoehtoina muutama Nokian luuri ja DNA:lla Galaxy S2. Viimeisin lähti mukaan, sillä Nokia oli hänen päässään jo poissa laskuista, koska potkivat Salosta paljon väkeä pois.
Hän testasi myös iphonea, mutta ei tykännyt pienestä ruudusta ja lasista takana (siis värin lisäksi). Testasi myös Lumiaa, mutta oli sitä mieltä, että on sekavan oloinen käyttää ja muutenkin kolho kädessä vaikka väri miellyttikin.
No karkasi juttu, mutta pitipähän kertoa.
Android-marketissa voi olla vaikka puoli miljoonaa sovellusta ja kohta onkin, mutta mitä hyötyä niistä on, jos ne ovat niin surkeita, ettei kukaan viitti niitä ladata edes ilmaiseksi, saati maksullisesti. Sama pätee Applen leiriin.
Sovelluskehittäjä voi katsoa peiliin, jos ei kykene kehittämään sellaisia sovelluksia, jotka myyvät. Kaljankaatelusovelluksia osaa tehdä kuka vaan.
Todella hyviä sovelluksia on todella vähän, ja silloin harvoin, kun niihin törmää, voi niistä vähän maksaakin.
@17
Apple tuli ekosysteemijunaan myöhässä? Ehkä nyt katson asiaa "Apple-lasien" takaa, mutta sehän koko homman räjäytti musiikkikaupallaan (joka laajeni muuhunkin mediaan) ja sittemmin sovelluskaupallaan. Ihan totta, kumpikaan ei ollut maailman ensimmäinen kauppa, mutta molemmissa tapauksissa ensimmäinen kunnollinen menestys, joita sitten kilpailijat ovat yrittäneet kopioida.
Moni on yrittänyt, mutta keillä kilpailijoilla, lukuunottamatta ehkä Amazonia (USA:ssa), on oikeasti tarjoita mitään vastaavaa?
Tottakai Apple markkinoi, mutta sen vaikutusta tunnutaan yliarvioitavan rajusti. Eihän pelkällä markkinoinnilla voida myydä mitään pitkäjänteisesti, tuotteen pitää olla kunnossa. Kuitenkin "No mut Apple osaa mainostaa" tai "Appleuskovaiset nyt ostavat mitä vaan", on ollut monen vakiovastaus Applen menestyksen syitä kysyttäessä viimeiset noin 10 vuotta. Kuitenkin myynti on vaan koko ajan kasvanut. :)
@19 noin pieni kirjoitusvirhe ja sisältö muutuu reilusti:) viestissä luki "mutt" ja sinä luit "mut", no minä tarkoitin "muut"..:)
mika ää mobile? Onpas asia taas. tod.näk applen toimesta pantu tapetille. Onko kehittajä oikeasti jos ei osaa vaan ja pelit ei kelpaa kellekkään?
Ois hyvä tietää enemmän faktaa esim. kaverin liikevaihdosta,millä porukalla koko hommaa tehdään jne. Tälläinen lihakimpale taas nakattu aivottomalle koiralaumalle puitavaksi ilman mitään suurempaa faktaa.Samaa uutista on revitelty "huippu ohjelmistokoodari,suosittu pelikehittäjä,yms. maneereilla.. Kukaan ei vaan ole tainnu ennen tätä blogausta kuullut koko p*skasta? ..No, eiköhän tämän jälkeen joku osta uteliaisuuttaan tämänkin tekeleen jopa android alustaan.
@6
Tämä kehittäjä käytti nimenomaan Unity 3D:ta alustana.
@21
Mielenkiintoista että teilaat Androidin kaupallista potentiaalia arvostelevan jutun suoraan argumenteilla "ei vaan osaa" ja "Applen propagandaa", perustelematta mitenkään :) Et myöskään ottanut huomioon saman kehittäjän erittäin Android-myönteisiä postauksia vajaan vuoden takaa. No, ehkä ne sitten olivat Googlen propagandaa...
Kolme vuotta sitten myivät ekaa peliään 100.000 kappaletta parissa viikossa, ollen ykkösenä App Storessa, joka nyt on kuitenkin jotakuinkin pätevä mittari menestykselle mobiilimaailmassa.. Tuolloin firma oli parin hengen vahvuinen.[1] Sittemmin se lienee vähän kasvanut sekä myynnin että henkilöstön osalta, mutta eivät todellakaan ole mikään EA.
Samanlaista viestiä on aiemminkin tullut pieniltä mobiilikehittäjitä, resursseja on vähän, Androidille/Windowsille/jne. kehittäminen olisi pois iOS-kehittämisestä, josta tällä hetkellä on helpompi saada rahaa. Mutta tottakai tilanne voi teoriassa muuttua nopeastikin.
[1] http://www.gamesindustry.biz/articles/z...nity-s-3d-tools
Ei vaan se on mielenkiintoista miten Jonahan teilaa kaiken mikä ei liity jotenkin potentiaalisesti appleen ja sen mahtavuuteen!
Sinä olet jo todistanut aikapäiviä sitten olevasi 100% kirjakielen osaava m*n*nlutkuttaja,älä tule isääs opettaa ainakaan miten lapsia tehdään?
http://j.mp/zfp9iI
@23
Noniin, tulihan se sieltä. :)
Ehdinkin jo hieman hämmästelemään aiemman keskustelun korkeaa tasoa.
@24
totta,jotkut vienosti appleen ihastuneet pilaa aina sen pienen hetken kun aivot on narikassa.
No kiukkuilu sikseen:) Jotkut tykkää äidistä, jotkut tyttäristä, mie raukka molemmista..
Lukaisimpa tänään mielenkiintoisen uutisen, mutta koskeeko tämä siis mitenkän Androidin juttuja, en oikein päässyt selvyyteen enkä osaa hahmottaa..
http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutise...ustalle/a789755
@23
Täältä sivullisen näkökulmasta katsottuna ja uutisen aiheeseen perustuen näyttää kyllä vahvasti siltä että sinä tulit teilaamaan uutisen jossa ei ylistetty androidia vaan kehdattiin mainita siitä negatiivisia asioita, ilmeisesti aihe oli sinulle arka paikka.
Tässähän nyt yritetään selvästi vähätellä sitä tosiasiaa että edelleen Android on se monimutkaisin ja työläin alusta varsinkin LUE--> pienille yrityksille. Heillä kun ei ole panostaa rahallisesti sellaisia summia esim. pelin tekemiseen mitä Android alustalla se vaatisi. Kaikki kuitenkin maksaa, itse työ (harvemmin yksin tehdään), lisenssit, ohjelmistot optimointia varten = 100 versiota samasta pelistä eri resoluutioilla ja graafisilla herkuilla (kaikki kun eivät pyöritä edes matopeliä) ja viimeisimpänä pahin ongelma eli se mitä työstä jää käteen ? Ei riittävästi että kattaisi koko fragmentoituneen epä-ekosysteemin aiheuttamat kulut.
Ei tarvi kovin kauaa miettiä miksi iOS on edelleen monelle kehittäjälle se #1 alusta tehdä yhtään mitään, saatika rahaa. iOS on taas täysin vastakohta Android alustalle, sille kun ei tarvi tehdä sataa versiota samasta pelistä (esim) koska iPhone/iPad laitteet ovat kaikki kohtuullisen suorituskykyisiä. Toki vielä se tosiasia että pelikäytössä iOS alusta on suorituskykyisin aika selkeillä eroilla. Joten graafisiin nuppeihin ei tarvi juurikaan kajota. Benchmarkeja sun muita löytyy kasapäin kun hakee.