Merkittävin uudistus koskee sitä, että todella, todella isoja pelejä kehittävät pelitalot voivat parantaa pelaajien käyttökokemusta merkittävästi. Isoimmat Android-pelit alkavat olemaan jo useiden gigatavujen kokoisia - heikommalla 4G-verkolla ladattaessa niiden lataus ja asennus saattaa kestää tolkuttoman kauan.
Jos pelikehittäjät alkavat hyödyntämään Android 12 uusittua ohjelmointirajapintaa laajemmin, voi pelin pilkkoa osiin, siten, että asia ei näy käyttäjälle päin juurikaan. Käytännössä esimerkiksi 4 gigatavun pelin pakollinen osa voi olla vain 200 megatavun kokoinen. Tuon latauksen jälkeen käyttäjä voisi alkaa pelaamaan peliä välittömästi, lopun osan pelistä latautuessa taustalla käyttäjän puhelimeen.
Etenkin massiivisissa ns. AAA-peleissä pelien koot koostuvat pitkälti valtavista kartoista, hahmoista ja grafiikoista. Useita valmiiksi ladattuja grafiikoita ja muita tietoja ei tarvita heti, vaan myöhemmin pelin edetessä.
Kerroimme jo aiemmin siitä, miten Android 12 mahdollistaa pelikehittäjille pelikokemuksen räätälöinnin sen pohjalta, miten tehokas puhelin pelaajalla on käytössä.
Uudistuksista näkyy selkeästi se, että Google ymmärtää pelien merkityksen Androidin suosion taustalla: mobiilipelit ovat rahakone Android-maailmassa, joka tuottaa valtaosan sovellusten tuloista maailmanlaajuisesti.
Android 12 tullaan julkaisemaan syksyllä 2021, mutta sen voi ladata betana jo tiettyihin puhelinmalleihin. Olemme listanneet jo kännyköitä, joihin Android 12 pitäisi ilmestyä:
- Nokian puhelimet, joihin Android 12 tulee
- Samsungin puhelimet, joihin Android 12 tulee
- Xiaomin puhelimet, joihin Android 12 tulee
Tilanne luonnollisesti elää hetkessä. Seuraamme aktiivisesti mm. Googlen sivuja, XDA-Developersia ja Android Update Trackerin sivuja pitääksemme listat ajan tasalla.
Kommentoi artikkelia