iOS 12:ssa Apple on panostanut erityisesti suorituskykyyn, nopeuteen ja responsiivisuuteen. Perustoimintojen kuten vaikkapa sovelluksen avaaminen, kameran aukaisu tai näppäimistön avautuminen ovat noin 40–70 prosenttia nopeampia iOS 12:sta. Erityistä huomiota on kiinnitetty suorituskykyyn rasituksessa, esimerkiksi sovelluksen avaaminen rasituksen alaisuudessa on nopeutunut kaksinkertaiseksi iOS 12:sta.
Toinen iso uudistus liittyy laajennettuun todellisuuteen, jonka hyödyntämiseen sovelluskehittäjille tarjotaan monipuolisempia työkaluja. Apple on esimerkiksi kehittänyt Pixarin kanssa uuden avoimen USDZ-tiedostoformaatin, jonka avulla AR-sisätöjä voidaan siirtää laitteiden välillä. iOS 12 sisältää myös uuden Measure-mittaustyökalun, jonka avulla voi nopeasti laskea fyysisten objektien mittoja.
Apple päivitti myös ARKitin uuteen versioon, kehittäjät pääsevät käsiksi muiden muassa parempaan kasvojentunnistukseen sekä digitaalisen sisällön realistisempaan esittämiseen oikeassa ympäristössä. Lisäksi Apple on panostanut mahdollisuuteen jakaa AR-kokemuksia kavereiden kanssa, WWDC:ssä esiteltiin kuinka samaa AR-pohjaista Lego-peliä pelattiin yhteistyössä kahdella eri laitteella.
Uusiin ominaisuuksiin kuuluu myös tekoälyominaisuuksilla höystetty Kuvat-sovellus sekä uusi Shortcuts-oikopolkuohjelma, jolla voi ohjelmoida itse tiettyjä rutiininomaisia tehtäviä, jotka toistuvat omassa arjessa usein. Shortcutsin taustalla lienee Applen taannoin ostama Workflow-sovellus, joka muistuttaa toiminnaltaan IFTTT:tä.
Puhelinaddiktion lieventämiseksi Apple on uudistanut ilmoituskeskuksen toimintaa (ryhmitetyt ilmoitukset, ilmoitusten sovelluskohtainen hallinta) sekä mahdollisuuden asettaa sovelluskohtaisia käyttörajoituksia, jolloin esimerkiksi Instagramissa ei tule norkoiltua liikaa. Hupailun saralla uutta on uudet animoji-hahmot sekä mahdollisuus luoda itse kustomoituja animojeja, eli niin sanottuja memojeja, jotka ovat kasvojesi animoji-jäljennöksiä.
Kommentoi artikkelia