Supercellin uusi Clash Royale –peli on nopeassa ajassa yltänyt yhdeksi suurimmista mobiilipelihiteistä. Peli on ollut Yhdysvalloissa ladatuin iOS-sovellus jo usean päivän ajan ja saavuttanut App Annien mukaan erittäin kilpailluilla iOS-sovellusmarkkinoilla ykkössijan reilusti yli 100 maassa. Nähtiinpä markkinoilla jopa tilanne, jossa kaksi helsinkiläistä sovellusta olivat Yhdysvaltojen iOS-sovellusmarkkinoiden kaksi tuottoisinta sovellusta. Sovellukset olivat tietenkin Clash Royale ja Supercellin aiempi megahitti Clash of Clans.
Jo nyt miljoonia latauksia kerännyt Clash Royale on saanut erittäin positiivisia arvioita mobiilipelisivustoilla ja sen sovelluskaupoissa tehtyjen arvosteluiden keskiarvo on ollut neljä ja puoli tähteä viidestä. Peli on vieläpä melko tuore, sillä se soft-launchattiin tämän vuoden alussa. Se tarkoittaa, että Supercellin satojen miljoonien eurojen budjetilla operoiva markkinointikoneisto ei ole edes vielä kunnolla käynnistänyt pelin markkinointia.
Itse peli on koukuttavuudessaan Clash of Clansin veroinen. Se yhdistää taidokkaasti mm. Blizzardin Hearthstonen suosituksi tekemät keräilykorttipelit ja reaaliaikaiset MOBA-taisteluareenapelit. Peli hyödyntää erinomaisesti älypuhelimien ja tablettien kosketusnäyttöjä ja noin kolmen minuutin mittaiset ottelut ovat juuri sopivia puhelimella pelattavaksi. Lisäksi pelimaailman otukset ovat jo tuttuja Clash of Clansia pelanneille.
Pelin ansaintamalli on myös tehty taidokkaasti, sillä peliä voi pelata järkevästi ja kilpailukykyisesti käyttämättä rahaa, mutta muutaman euron sijoituksella voi ostaa itselleen mahdollisuuden saada lisää pelikortteja ja välttää aarrearkkujen avautumisten odottamista. Jos peliin ei käytä rahaa, pakottavat useita tunteja kestävät arkunavaukset rytmittämään peliä, mutta järjestelmää ei ole tehty mahdottomaksi ja arkkuja saa availla useita päivässä ilmaiseksikin.
Clash Royale on virallisesti Supercellin neljäs mobiilipeli. Viime viikolla maailmanlaajuisesti iOS:lle ja Androidille julkaistu peli on yhtiön ensimmäinen jatkokehitykseen edennyt peli kahteen vuoteen. Kuten YouTubessa eilen julkaistu kiitosvideo paljastaa, peliyhtiö on joutunut kuoppaamaan kaikkiaan 14 peliä, joista esimerkiksi viimevuotinen Smash Land vaikutti jo pitkälle kehitetyltä.
Supercellin talouslukuja ei ole viime vuodelta vielä julkistettu, mutta vuonna 2014 peliyhtiön liikevaihto oli 1,5 miljardia euroa. Clash Royalesta ei voi vielä ennakoida pitkällä tähtäimellä aivan SuperData Researchin arvion mukaan 1,3 miljardia dollaria viime vuonna takoneen Clash of Clansin kaltaista megahittiä. Ennusmerkit ovat kuitenkin olemassa sille, että pelistä tulee yksi tämän vuoden tuottoisimmista. Sekin tarkoittaisi vuosittain satoja miljoonia euroja.
Kommentoi artikkelia