Faceshift kehittää "sijaintimerkitöntä" kasvon- ja liiketunnistusta. Käytännössä se tarkoittaa sitä, ettei kasvojen liikkeitä analysoida ennalta määritettyjen kohtien/merkkien liikkeen (esimerkiksi korvat, silmät, posket...) pohjalta, vaan analysoinnin kohteena on kasvot kokonaisuutena. Kasvojen seuraaminen onnistuu Faceshiftin teknologian avulla reaaliaikaisesti.
Teknologia helpottaa erityisesti peli- ja animaatiokehitystä, kuten alla olevasta videosta voidaan päätellä. Faceshift on kuitenkin nähnyt siinä potentiaalia videopuheluiden puolella: oman kasvon sijaan keskustelija voisi puhua valitsemansa avatar-hahmon kautta.
Faceshiftin toiminta perustuu tavallisen RGB-kameran lisäksi myös syvyysinformaatiota tuottavaan kameraan. Muutama vuosi sitten yhtiö käytti rauta-alustana PrimeSenseä, mutta Applen ostettua sen, siirtyi Faceshift Intelin RealSense 3D:hen.
Kuten todettua, yhteyttä Applen ja Faceshiftin yritysoston välille ei ole kyetty muodostamaan, mutta kauppa näyttäisi toteuttavan Applelle tyypillistä kaavaa, jossa ostettavan yrityksen julkinen puoli ajetaan hiljalleen alas, vanha bisnesmalli ajetaan alas ja yrityksen koko toiminta omistetaan Applen tarpeisiin.
Applella on myös ollut kasvavaa kiinnostusta 3D-kameroihin ja niiden sovelluksiin, viime aikaisista yritysostoista mainittakoon Linx Imaging, Metaio ja PrimeSense. Teknologiaa voitaisiin hyvin hyödyntää esimerkiski osana iPhonen, iPadin ja MacBook-tietokoneiden FaceTime-etukameraa, mutta Apple TV:kään ei voida sulkea laskuista pois.
Kommentoi artikkelia