Ovatko jättinäyttöiset puhelimet 5 - 6,5 tuumaa täysin turhia 4,5 tuuman älypuhelimien ja seitsemän tuuman tablettien välissä? Omasta mielestäni ne ovat, sillä ne eivät kokonsa puolest enää kännykäksi sovellu, mutta ei niistä kunnon tabletiksikaan ole. Keille tällaiset laitteet on sitten suunniteltu?
Aivan loistavasti tämä Note 2 5,5" näytöllä soveltuu kännykäksi. Ei tee kyllä mieli vaihtaa pienempään.
Jos itse saisin valita, ottaisin E7:n kokoisen luurin, kenties millin pari ohuempana. Teinitytön käsi, peukalokaan ei ole ET-kokoa, niin yli 4" näytöllä ei pysty enää mitenkään käyttämään koko kosketusnäyttöä ilman jotain todnäk käsivamman aiheuttavaa otetta. Eli ainakin omasta näkökulmasta yli 4" näytöt ovat jo käytettävyyden kannalta totaalisen turhia.
Haluaisin 5" näytön erittäin ohuilla surureunoilla ja FullHD-näytöllä (L920:n pikselit kun vielä näkyvät niin selvästi, vaikka siinä "vain" 4,5"). En kuitenkaan halua Androidia, joten vielä on tätä odotteleminen. En ole koskaan halunnut tablettia, enkä usko sellaista koskaan ostavanikaan. Mielestäni kännykkä korvaa tabletin ja tabletti on vain ylikokoinen kännykkä, jolla ei pysty soittamaan. Kännykän ollessa ainoa käytössä oleva mobiilitietokone, siinä soisi olevan kunnollinen näyttö. Minulla ei muutenkaan olisi varaa useampaan laitteeseen, joten mielummin kännykän koko ihan kipurajalle saakka venytettynä, jotta se sopii kaikkeen käyttöön.
Yli 5 tuuman näytöt ovat mielestäni aika turhia, ne kun ovat varsin epäkäytännöllisiä puhuttaessa ja taskussa pidettäessä. Itse olen sitä mieltää että 4,5 tuumaa on maksimi koko, joka on käytännöllinen, siitä jos ei näe niin voi mennä silmälääkäriin.
Itselläänkin note 2 käytössä, enkä kyllä isompaa ainakaan ottaisi, mutta toisaalta en haluaisi hirveästi pienenpääkään.. Aika passelin kokoinen luuri kun pääasiassa tällä luen sähköpostit ja hoidan netin selailun, niin ja tietty netflixistäkin mukavasti katsoo sarjoja, eikä mene tihrustamiseen tekstien kanssa.
Turhakkeiksi en menisi haukkumaan, mutta omaankaan käyttöön en yli 4,5 tuuman puhelinta haluaisi. Isojen puhelimien johtoajatus on käsittääkseni siinä, että älypuhelimilla tehdään pääasiassa kaikkea muuta kuin puhutaan: pelataa, selataan nettiä, sometellaan ja luetaan emaileja jne. Esim. netin selaaminen on isommalta näytöltä mukavampaa kuin pienemmältä. Experianin toukokuulla julkaistun tutkimuksen mukaan -- josta myös pv.com uutisoi -- keskiverto älypuhelinkäyttäjä jenkeissä puhuu puhelimeen 15 minuuttia ja 43 minuuttia hän tekee muuta kuten tekstailee, twiittailee ja facebookaa. On tietysti nurinkurista, että iPhonea käytetään minuuteilla mitattuna enemmän ja käyttö kohdistuu enemmän kaikkeen muuhun kuin puheluihin. Androidilla taas puhutaan suhteellisesti enemmän, vaikka juuri sitä isoissa puhelimissa käytetäänkin.
Ylläoleva kuva näyttää järkevältä! Itse en ainakaan tuollaiseen kännykkään kehtaisi julkisilla paikoilla puhua.
Niin ei noita kyllä Puhelimena voi käyttää Tai jossain tietyissä asioissa kyllä Mutta itse pidän Tabletin ja Kännykän erossa toisistaan
Sanotaanko näin että kännykän koon yläraja on minulla noin 6.5" tuumaa. Sitä suuremmat alkavat olla jo liian suuria.
Itsellä raja menee siinä voiko puhelinta käyttää kohtuullisesti yhdellä kädellä. Jos ei, niin liian iso. Lumia 920 4,5" näytöllään aiheuttaa jo välillä pieniä akrobatiatemppuja käyttämisessä.
Varsin hyvä mitta puhelimen koolle. Itesekkään en ostaisi isompaa mitä pystyy käyttämään tarvittaessa yhdellä kädellä.
Itsellänikin se raja menee siinä 4.5 tuuman tienoilla. Ei isompaa ainakaan. Itselläni Lumia 800:ssa on mielestäni ihan sopivan kokoinen näyttö, mutta jos uuden puhelimen ostan (luultavasti L925 tai EOS), niin niiden näyttökoko menee siinä maksimissa. Käyttö onnistuu vielä jotenkin yhdellä kädellä, mutta isompikaan ei voi olla.
Kokeilin HP-50g laskimella HP-71B taskutietokoneella Eristysnauhaa (tervaerkkaria) kaistale molempiin reunoihin ja laite pysyy sormien tyvessä (siis ei peukalonhangassa) lipsumatta ja taas peukalo ylsi myös yhdellä kädellä!
Jaahas sitä on ruvettu oma aloitteiseksi. Hyvä kikka, vaikka tuskin käyttäisin puhelimen kanssa. No tietääpä nyt tänkin
Kokeilin uudestaan HP 50g:llä ja en ihan pystynyt, mutta mun vasemman käden vaaksa onkin vaan 23cm Alan ymmärtämään pointtisi...kuitenkin pitää surfata, joten sen pitää olla ISO - koolla on väliä...toisinaan Eikä liian isoja puhelimia olekaan - se on vain pienikätisten puheita...
Käyttömukavuus kyllä kärsii tällaisissa. Toinen juttu on on kestävyys, suuri näyttö ja ohut koko, aika tapahtuma-altis puhelin. Kuitenkin, jollakin voin hyvin kuvitella olevan käyttöä tällaisessa joten en turhakkeena pidä. Itselleni en ehkä sen kokoista puhelinta ostaisi, mutta ymmärrän jos joku ostaa.