Koneoppimisen aikakausi – Tarjoukset eivät ole enää samoja kaikille

Manu Pitkänen
16. heinäkuuta, 2018 6:41

Supercellin data scientist Jarno Seppälä piti hiljattain esitelmän Games First -tapahtumassa, missä on kertoi miten peliyhtiö hyödyntää koneoppimisen mahdollisuuksien Clash Royale -pelissä. Koneoppiminen mahdollistaa pitkälle personoidun pelikokemuksen, jolloin sekä Supercell että pelaaja voivat hyötyä mahdollisimman paljon pelistä.
Seppälän mukaan Clash Royale -pelin korttitarjoukset ovat hyvin pitkälle automatisoituja koneoppimisen avulla. Treenattujen mallien avulla peli analysoi miten pelaaja pelaa ja hyödyntää tarjouksia, jolloin hänelle voidaan esittää juuri hänelle sopivia korttitarjouksia, joissa on optimoitu tarjoukseen kuuluvan korttipaketin koko, hinta ja sisältö. Tavoitteena on saada pelaaja ostamaan paketti mahdollisimman usein, jolloin Supercell hyötyy pelaamisesta mahdollisimman paljon.

Dynaaminen hinnoittelu lienee yksi kiinnostavimmista koneoppimisen sovelluskohteista mobiilisovelluksia kehittävien yritysten liiketoimintamallin kannalta. Ihmiset kun ovat hyvin erilaisia rahankäyttäjiä, jolloin erilaiset tarjoukset vaikuttavat eri ihmisiin eri tavoin. Siksi olisi optimaalista tarjota oikeita tarjouksia oikeille ihmisille.

Lue myös nämä
Tägit
koneoppiminen mobiilipelit mobiilisovellukset Supercell Clash Royale
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.