Manu Pitkänen
18. helmikuuta, 2016 20:02
Mobiililaitteisiin suunnattua suoritinarkkitehtuuria kehittävän ARM:n ekosysteemijohtaja Nizar Romdanin mukaan kaikkein nopeimmat mobiililaitteet voivat vastata suorituskyvyltään Xbox One- ja PlayStation 4 -pelikonsoleita jo ensi vuonna.
ARM:n väitteen taustalla on eri laitetyypeissä käytettävien grafiikkaohjaimien vertaaminen liukulukuoperaatioiden suoritusnopeudella (GFLOPS). Esimerkiksi Xbox One tapauksessa nopeudeksi on ilmoitettu 1,31 TFLOPS, kun se PlayStation 4:n kohdalla on 1,84 TFLOPS.
Liukulukulaskentatehosta puhuttaessa unohtuu usein mainita mistä laskentatarkkuudesta on kyse. Tästä syystä erilaisia lukuja tulee helposti vertailleeksi keskenään. Esimerkiksi Nvidian Tegra X1:n suorituskyvyksi mainittiin jo vuosi sitten 1,0 TFLOPSia, mutta kyseinen luku ilmaisee suorituskykyä puolitarkkuudella (FP16), eikä ole siksi suoraan verrattavissa edellä mainittujen konsoleiden lukemiin (FP32).
ARM-pomo näyttääkin tulkinneen virheellisesti eri lukuja keskenään. Uusimmat mobiiligrafiikkaohjaimet kyllä yltävät jo noin TFLOPSin lukemiin, mutta vain puolitarkkuudella. Saavuttaakseen pelikonsoleiden suorituskykytason, pitäisi vastaaviin lukuihin päästä kaksinkertaisella tarkkuudella (FP32). Vaihtoehtoisesti Romdani tietää enemmän kulisseissa tapahtuvista kehitysaskeleista ja mobiiligrafiikkaohjaimet tulevat tekemään suorituskykyloikan ensi vuonna.