Hittipelin kehittäjä paljasti: Tässä on syy miksi pelit ilmestyvät ensin iPhonelle

Manu Pitkänen
16. tammikuuta, 2015 11:15

Viime vuoden lopulla suomalaiset mobiilipeliyhtiöt julkaisivat sovelluskaupoissa paljon uutta pelattavaa ja seuraajat saattoivat nähdä yhtiöiden perusstrategiassa hyvin paljon samankaltaisuuksia. Käytännössä kaikki pelit julkaistiin ensin Applen iOS:lle ja vasta myöhemmin Androidille.
Esimerkkeinä uusista suomalaispeleistä voidaan antaa SpyMaster, RGB Express, Monsu, Splot, Best Fiends, Zombie Catcher. Kaikista näistä peleistä julkaistiin ensin iOS-versio ja vasta myöhemmin Android-versio (kaikkien kohdalla ei vielä julkaistu). Listaan voidaan lisätä myös tämän vuoden alussa ilmestyneet/ilmestyvät Raids of Glory ja Compass Point: West. Toki poikkeuksiakin löytyy, kuten vain Androidille julkaistu I Hate Fish ja molemmille alustoille löytyvä Zeta Fighters.

Syyt tällaiseen "iOS first" -strategiaan on tunnettu jo pitkään, mutta viime vuoden hittipeliksi nousseen Monument Valleyn kehittäjän ustwo kokemukset tukevat aiempia teorioita: iPhonelle ja iPadille julkaistuilla peleillä tehdään yksinkertaisesti paljon enemmän rahaa.
Monument Valley on "poikeuksellinen" nykyaikainen mobiilipeli, sillä siinä ei nojauduta free to play -liiketoimintamalliin, vaan pelin lataaminen on maksullista. Joka tapauksessa peli on tuottanut tähän mennessä noin 5,8 miljoonan dollaria liikevaihtoa, josta peräti 81,7 prosenttia on tullut iOS-versiosta. Peliä on myös ladattu paljon aktiivisemmin iOS:lle kuin Androidille (1,7 miljoonaa latausta vs. 300 000 latausta), vaikka tunnetusti Androidin markkinaosuus ja laitekanta ovat monta kertaa suurempia.

Aiemmin ustwo kertoi, että vain yksi 20:stä Monument Valleytä Android-pelaajista on maksanut pelistä – valtaosa on ladattu luvattomasti.

Alla on ustwon koostama infografiikka pelin suoritutumisesta eri sovelluskaupoissa.

Lue myös nämä
Tägit
Nopeat
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.