Petteri Pyyny
10. heinäkuuta, 2014 17:17
Olen nyt n. puoletoista kuukauden ajan käyttänyt pääasiallisena kännykkänäni Lumia 625:sta WP8.1 Developer Editionilla höystettynä ja ajattelin kirjoitella jonkinlaista yhteenvetoa käyttöjärjestelmän ongelmista ja ongelmakohdista. Haastattelin vuorta ns. non-techie -kuluttajia ja kyselin heiltä kokemuksia Lumiasta, joko omakohtaisia tai "fiilispohjaisia" tuttujensa kokemuksiin verrattuna.
Teknologisesti orientoituneet käyttäjät tuppaavat listaamaan vuoren kaikennäköistä nippelidataa, puuttuvia muka-tärkeitä ominaisuuksia ja toimintatapoja, kun vertailevat eri alustoja speksinäkökulmasta. Tämä ei kuitenkaan ole millään tavalla relevanttia sille 99% kuluttajista joita ei suoraan sanoen voisi vähempää kiinnostaa pääseekö älypuhelimella kytkeytymään natiivisti OpenVPN-sisäverkkoon vai ei.
Kaikessa testailussa ja keskustelussa korostui yksi teema: sovellusten puute.
Vannoutuneimmat WP-fanaatikot reagoivat kysymykseen täsmälleen samalla tavalla kuin Linuxia desktopilla käyttäneet käyttäjät reagoivat samaan kysymykseen 10 vuotta sitten: "mutta hei, on tuolle sovellukselle olemassa tämä vaihtoehto, joka tekee melkein saman ja sitten kun teet tämän toisen jutun tällä tavalla, niin saat käytännössä saman jutun tehtyä, vain vähän eri tavalla.."
Ongelma on tämä: Kun naapurin Pertti kertoo uudesta megakoukuttavasta pelistä, jota hän ja koko työporukka hakkaa tehtaan tupakkatauoilla, nyökyttelet vain hämilläsi. Ja illalla yrität googlettaa "alternatives to megakoukuttava uusi peli" ja löydät sen kautta pari "vähän sinnepäin" tehtyä kloonia. Pienellä 6kk odottelulla WP:lle ilmestyykin sitten lähes yhtähyvä, ellei jopa samanveroinen klooni kyseisestä pelistä. Ja jos oikein hyvä säkä menee, pienellä 18kk odottelulla pelistä tulee ihan virallinenkin Windows Phone-versio saataville.
Teineillä ja muilla sosiaalisen median superaktiiveilla tilanne on vielä kaameampi. Teineillä on menossa tietyntyyppinen kilpajuoksu vanhempiensa ikäryhmää vastaan, jossa he vaihtavat jatkuvasti "Sitä" sosiaalista mediaa, joka on sillä hetkellä kuuminta hottia, pyrkien samalla huolehtimaan siitä, että ko. media pysyy heille rauhoitettuna alustana, jossa ei vahingossa päädy omien vanhempiensa kaverilistalle.
Kun uusin Instabookster sitten leviää kuin kulovalkea tietyssä kaveriporukassa, tietyssä kaupungissa, uudeksi "Jutuksi", kaikki tietyn porukan välinen keskustelu siirtyy kertarysäyksellä sinne. Tuossa tilanteessa sitten Jennyalexandra, 16v, jolle isä osti synttärilahjaksi upouuden Lumia 1020:n päätyy tilanteeseen, jossa hänellä ei ole mitään hajua, "missä kaikki on", mitä tapahtuu ja missä tuttavat tapaavat. Muusta sosiaalisesta ympyrästä puhumattakaan.
Jennyalexandra tekee saman kuin sinäkin sen uuden pelin suhteen: odottelee sovelluksen epävirallista kloonia, jotka sosiaalisen median puolella toki tulevatkin pikapuoliin -- ehkä joskus jopa 3kk sisään siitä, kun trendi on ollut huipussaan. Somesovelluksissa virallinenkin sovellus saataneen WP:lle yleensä (toki yleensä vähän rampautettuna) jo 12kk sisään. Kun Jennyalexandra sitten sovelluksen vihdoin Lumiaansa asentelee, ollaankin toki tilanteessa, että "kaikki" ovatkin jo siirtyneet seuraavaan villitykseen ja hehkuttavat uutta Snapsappia viileimpänä yhteydenpitotapana, "like evö".
Käytännössä usealle, jatkuvasti sitä "seuraavaa juttua" etsivälle teinille Lumia on yhtä käytännöllinen syntymäpäivälahja kuin lahjapaperiin kauniisti paketoitu kivi.
Sovellusten kehittäminen maksaa rahaa. Yksinkertaisenkin sovelluksen kehittäminen sitoo tyypillisesti parin henkilön työpanoksen parin kuukauden ajaksi, eli yhteensä neljän kuukauden palkan, sivukuluineen. Jos samalla vaivalla koodataan sama sovellus iOS:lle tai Androidille, potentiaalinen tuotto on valtavan paljon isompi. Toki, aina argumentoidaan, että WP:llä ei ole myöskään kilpailua -- se pitääkin paikkaansa pienten, nichesovellusten suhteen, joiden kannattaakin WP:lle kehittää tuotteitaan. Mutta juurikin ne ns. killer appsit kehitetään käytännössä aina iOS:lle ja Androidille. Tätä vahvistaa vielä se, että valtaosa suosituimmista sovelluksista tulee Yhdysvalloista, jossa WP:n markkinaosuus on jotain todella pienen ja naurettavan pienen välimaastossa, eli mielenkiintoa ei yksinkertaisesti ole.
Myöskin tietyntyyppinen analytiikkadata on Microsoftilta hyvin vaikeasti saatavissa olevaa -- on mahdotonta seurata mainoskampanjasta syntyneitä asennuksia ja tuloja, ns. affiliate-mallia sovellusten esilletuontiin ei ole olemassakaan, jne. Seikkoja, jotka eivät taatusti ainakaan paranna Microsoftin asemia sodassa kehittäjien sieluista.
Käytännössä Microsoftin on pakko tehdä sovellustilanteelle jotain -- ja isosti. Hiljattainen huhu Android-sovellusten tuomisesta osaksi WP:tä olisi loistava veto. Jos se ei auta, on vaihtoehtona raaka rahankäyttö -- käytännössä jok'ikinen Applen App Storen "nousussa"-listoilla keikkuva sovellus pitäisi saada kuukauden sisään portattua WP:lle ja siihen auttaisi käytännössä eniten ihan riihikuiva raha. Pienet mobiilisovellusstartupit olisivat aika tyytyväisiä, kun MSFT kippaisi ovelle puoli miljoonaa WP-sovelluksen kehityskustannuksia varten, ainoana vaatimuksena toimitusaika max. 30vrk päähän.
Puhelinalusta elää tai kuolee nykypäivänä sovellustarjonnan kanssa käsi kädessä, joten käyttöjärjestelmän ominaisuuksilla, laitteiden laadulla ja kilpailukykyisellä hinnallakaan ei ole mitään merkitystä massamarkkinoiden kannalta, mikäli ongelmaa ei saada korjattua. Aikaahan toki on, Microsoft on osoittanut lähes kaikessa toiminnassaan, että he ovat valmiita taistelemaan markkinaosuudestaan tarvittaessa vaikka pari vuosikymmentä, mikäli siihen on tarve. Mutta jos WP8.x halutaan lentoon, sen sovellustarjonnan on pakko parantua merkittävästi -- ja sovellustarjonnassa ei kiinnosta saatavilla olevien sovellusten määrä, vaan nimenomaan ns. killer appsien olisi pakko ilmestyä jatkossa WP:lle lähestulkoon heti niiden iOS/Android-debyytin jälkeen.
WP8:n menestyminen alustana olisi loppupeleissä kuitenkin kaikkien kuluttajien etu -- raaka, kolmen tasavahvan tekijän kilpailu kehittäisi markkinoita nopeimmin, tuoden jatkuvana virtana uusia innovaatioita ja pakottaisi kaikki kilpailun osapuolet panostamaan jatkuvasti omaan tarjontaansa. Edes duopolissa näin ei (yleensä) ole, vaan tilanne päätyy helposti kahden kilpailijan toistensa kopiointiin, ilman varsinaista innovointia.
Petteri Pyyny, toimitusjohtaja
AfterDawn Oy
Twitter: @pyyny