Juha Tuppi
19. helmikuuta, 2014 18:48
AppAnnien ja IHS:n suorittaman tutkimuksen raportti digitaalisen sisällön markkinoista vuodelta 2013 paljastaa mobiilipelien muodostavan suurimman kategorian myynnin kannalta.
VentureBeat-sivusto uutisoi tänään markkinaraportin tuloksista. Mobiilipelien osuus vuoden 2013 digitaalisen sisällön myynnistä kattoi 16 miljardia dollaria, mikä tarkoittaa 2,9-kertaista tulosta vuoteen 2012 verrattuna. Kasvua pelisovellusten myynnissä nähtiin erityisesti Japanin ja Etelä-Korean markkinoilla, joista edellisen myynti kasvoi 4,4-kertaiseksi ja jälkimmäisen 5,8-kertaiseksi vuoteen 2012 nähden. Viime vuoden menestyneimmiksi mobiilipelikehittäjiksi listattiin Japanista GungHo Online Entertainment ja Line, Suomesta Supercell, Iso-Britanniasta King sekä Yhdysvalloista Electronic Arts.
Tilastot osuvat yhteen viime vuoden pelikehittäjien konferenssissa suoritetun kyselyn tulosten kanssa, jotka niin ikään paljastivat mobiilialustojen suosion pelikehittäjien keskuudessa.
Yleisesti ottaen digitaalisten elokuvien, pelien ja sovellusten kulutus kasvoi 30% edellisvuodesta, tuoden vuoden 2013 kokonaismyynnin 57 miljardiin dollariin. Digitaalisen musiikin kulutus kasvoi 77% vuoteen 2012 nähden, ja tutkimuksen perusteella suosituin musiikkisovellus vuonna 2013 oli Shazam ja parhaiten myyvä taas Pandora.